V Číně byly nalezeny extrémně vzácné fosilie obrněného červa z období prvohor

Objevy
29. listopadu 2017 12:18 / Lukáš Bauer
Čínské fosilie obrněného mořského červa jsou staré více než pět set milionů let Internet
Před 515 miliony let se v oceánu na naší planetě proháněla opravdu podivná zvířata. Důkazem toho je objev těžce obrněných mořských červů, kteří kromě těla kompletně pokrytým brněním s bodáky byli vybaveni i helmou.

Nově nalezené fosilie těchto stvoření mohou změnit dosavadní názory odborníků na existenci velice ranné éry života na Zemi.

Paleontologové objevili dva exempláře těchto červů v biotě Chengjiang, která představuje známé naleziště fosilií z období Kembria, což je první etapa prvohor. Toto pradávné geologické období se datuje asi před 542 miliony let.

Vědci uvádějí, že objev je extrémně vzácný už jen vzhledem k velikosti obou jedinců, kteří měřili pouhé 3 milimetry. Najít takto malé fosilní vzorky mezi tisíci jinými druhy je opravdu velká náhoda. Nově nalezené stvoření bylo pojmenováno Orthrozanclus elongata.

Bližší výzkum těchto mořských červů ukázal, že byly vybaveni velmi silnou zbrojí tvořenou drobnými destičkami, které se navzájem překrývají podobně jako střešní tašky. Vzhledem k velikosti tvora byla tato zbroj podle vědců velmi silná.

Zajímavý je také jeho pohybový aparát, který se skládá z mnoha drobných vláken, kterými se pohyboval podobně jako slimák, ale určitě o mnoho rychleji.

Velice zachovalé fosilie O. elongata mohou vědcům poskytnout důležité stopy o anatomii tomotiidů, příbuzných brachiopodů a další fauny ranného období prvohor. Existuje totiž jen velice málo tomomotiidních fosilí, které by byly takto dobře dochovány.

Brachiopodi byli vždy bráni jako velmi málo pohybující se stvoření, které se drželo u mořského dna, skrývalo se ve skořápce a filtrovalo potravu z mořské vody. Pokud jsou vědecké interpretace nově nalezeného druhu správné, mohlo to být docela jinak.