Těžaři v Austrálii objevili sto milionů let starý kráter po meteoritu

Objevy
28. září 2020 06:44 / Mirka Malá
Obrovský kráter zůstal utajený po miliony let Resource Potentials
Těžaři zlata v australském vnitrozemí nedávno objevili gigantický kráter po meteoritu, jehož stáří je odhadováno na 100 milionů let, je tedy z doby, kdy na Zemi žili dinosauři.

Kráter Ora Banda Impact, který se nachází poblíž města Ora Banda v západní Austrálii, má průměr asi 5 kilometrů. Tato obrovská díra byla pravděpodobně vytvořena meteoritem o šířce až 200 metrů.

Kráter nese na první pohled jasné známky pádu meteoritu

Když geologové australské společnosti na těžbu zlata narazili na neobvyklá skalní jádra v Ora Banda, pozvali geofyzika Jaysona Meyerse, který prozkoumal geologické vzorky vrtných jader a vzorky hornin z místa a okamžitě si všiml tříštivých kuželů, výmluvných známek pádu meteoritu.

Tzv. tříštivé kužely se tvoří díky rázovým vlnám, které po pádu obrovského předmětu roztříští skálu do jedinečného tvaru tříštivého kužele.

Meyerovo zkoumání odhalilo skrytý kráter se zvrásněním uprostřed. Toto zvrásnění je místo, kde se roztříštěné kameny po dopadu meteoritu vrátily na povrch jako stlačená pružina, která se odrazí zpět. Když geologové prozkoumali zvrásněné části kráteru, objevili tříštivé kužely.

Výzkum zirkonů napoví víc

Nyní vědci z Curtinovy univerzity v Perthu zkoumají místo Ora Banda na mikroskopické úrovni.

Výzkum zirkonů a dalších minerálů z kráteru pravděpodobně odhalí, kdy přesně meteorit spadl, zatím se vědci tedy domnívají, že Zemi zasáhl před 250 až 40 miliony let. Pokud by meteorit spadl až po konci období křídy, tedy asi před 65 miliony let, tento konkrétní meteorit by neohrozil jiné než létající dinosaury, protože ostatní druhy už v té době byli vyhynulí.

Asteroid, který podle mnoha teorií dinosaury vyhubil, byl mnohem větší. Tento asteroid, který zasáhl oblast, která je nyní mexickým poloostrovem Yucatán, byl široký asi 10 kilometrů a zanechal asi 150 kilometrů dlouhý impaktní kráter. Dále čtěte: V Izraeli byla nalezena 3200 let stará egyptská pevnost.