Vědci jsou nadšeni. Paralyzované krysy dokázaly znovu samy chodit

Krysám se zlepšila pohyblivost a smyslové vnímání
 Věda a Výzkum
21. listopadu 2017 17:23 / Pixabay
Díky implantované tkáni z lidských kmenových buněk dokázaly krysy znovu chodit a vrátily se jim senzorické schopnosti do zadních končetin a ocásku. Poranění míchy často vede k paraplegii.

Úplné zotavení je dosud nedosaženou výzvou pro mnoho vědeckých a lékařských týmů. Výzkum dr. Levenberga a jeho kolegů z Izraelského technologického institutu je tak slibným krokem na cestě k dalšímu poznání. Studie, publikovaná ve Frontiers in Neuroscience, demonstruje velký potenciál kmenových buněk - nediferencovaných buněk, které se mohou vyvinout do mnoha různých typů buněk - k léčbě poranění míchy.

Pod vedením Dr. Shulamita Levenberga výzkumníci implantovali lidské kmenové buňky krysám s úplně přerušenou míchou. Kromě toho však kolem vybudovali "trojrozměrné lešení", které pomohlo vytvořit prostředí, ve kterém kmenové buňky mohly přilnout, růst a diferencovat se do podpůrných buněk. Implantovaná tkáň byla také naočkována lidským trombinem a fibrinogenem, který sloužil k stabilizaci a podpoře neuronů.

Tři týdny po zavedení kmenových buněk se u 42 % paraplegických krys s implantovanou tkání výrazně zlepšily schopnosti unést váhu na zadních končetinách a chodit. 75 % ošetřených krys reagovalo také na podněty zadních končetin a ocasu. Výsledky jsou tedy slibné. Důležitou otázkou dalšího výzkumu však zůstává, proč v některých případech implantace kmenových buněk fungovala, zatímco v jiných nikoliv.

Výzkumný tým konstatoval, že "to vyžaduje další výzkum, aby se objasnily mechanismy, které jsou základem pozorovaného zotavení, zlepšila se účinnost a definovala optimální intervence při léčbě poranění míchy." Přestože studie sama o sobě nevyřeší problém léčby poranění míchy u lidí, poukazuje na cestu k tomuto řešení.

Tereza Marková | inStory.cz