V Da Vinciho obrazech bylo objeveno něco nečekaného. Obsahují zcela nový rozměr

Věda a Výzkum
24. listopadu 2020 08:17 / Lukáš Bauer
Bakterie v kresbě byly naprosto unikátní Pixabay
Podle nového vědeckého výzkumu obsahují slavné kresby Leonarda Da Vinciho velice zvláštní směs bakterií a také lidskou DNA. Tento umělec je známý díky vysoké míře propracovanosti svých děl. Nyní po letech však objevili zcela nový rozměr těchto kreseb, které skrývají i drobné formy života.

Da Vinciho kresby jsou známé díky své propracovanosti do nejmenšího detailu a také velké složitosti. Že je v těchto dílech skryto ještě něco více, než co vyjadřují, však nikdo neměl ani tušení. Vědci v rámci nového výzkumu v těchto kresbách objevili zajímavou směsici bakterií a také lidské genetické informace.

Tato nová metoda může podle jejich autorů pomoci vytvořit jakýsi mikrobiomový katalog uměleckých děl a stejně tak může být později využita k ověření jejich pravosti. Identifikace uměleckých děl by se tak mohla posunout směrem k mikrobiologii.

Dokonalý časový podpis

Díky mikrobiomům jednotlivých kreseb by mohli vědci odhalovat padělaná díla. Ukázalo se totiž, že Da Vinciho obrazy měly zcela odlišné složení bakterií, než vědci očekávali, a také stopy lidské DNA, která mohla patřit restaurátorům nebo jiným lidem, kteří byli s dílem po staletí v kontaktu.

Vědci zkoumali mikroskopický biologický materiál v sedmi „emblematických“ kresbách Da Vinciho a našli nečekanou rozmanitost bakterií, hub a lidské DNA. Většina tohoto materiálu se na díla dostala po Da Vinciho smrti, který zemřel před 501 lety.

V rámci odhalení padělků má tak každé dílo určitou historii a naprosto odlišný biologický materiál. Vědecké studie již v minulosti odhalily, že houby mají tendenci dominovat nad mikroby na papírových předmětech, jako jsou tyto kresby, ale v tomto případě bylo na kresbě nezvyklé množství lidských a hmyzích bakterií.

Nová metoda výzkumu

K samotnému výzkumu vědci využili přístroj zvaný Nanopore, který poskytuje novou metodu zkoumání genetických sekvencí biologických materiálů. Tato nová vědecká technika může odhalit zcela nové podrobnosti o historii i dobře studovaných uměleckých děl. Dále čtěte: (Tato bakterie přežila mimo vesmírnou stanici celý rok).