Pradědeček děsivého tyranosaura byl opeřeným zabijákem. Díky peří snášel i tehdejší zimy

Věda a Výzkum
16. listopadu 2020 09:00 / Vladimír Socha
Přibližná podoba hlavy největšího známého opeřeného živočicha Pixabay
60 milionů let před příchodem severoamerického krále dinosaurů žil jeho vzdálený příbuzný druhu Yutyrannus huali na území dnešní Číny. Jeho devítimetrové tělo bylo pokryto "kožichem" z jemného peří, díky kterému snášel i tehdejší zimy.

Yutyrannus huali byl největším prokazatelně opeřeným tvorem všech dob, který při své odhadované hmotnosti přes 1,4 tuny zhruba desetinásobně překonává největšího dnešního opeřence – rekordního zástupce současné ptačí říše pštrosa dvouprstého. Dospělý jedinec dosahoval délky asi 9 metrů, byl tedy jen o třetinu kratší (ale pětinásobně lehčí) než jeho slavnější příbuzný Tyrannosaurus rex. Tohoto dinosaura oficiálně popsal tým čínských paleontologů na základě trojice exemplářů, objevených v sedimentech geologického souvrství Yixian v provincii Liao-ning na severovýchodě Číny.

Rozřezány kvůli transportu

Objev zkamenělin oznámil vědcům jistý obchodník s fosiliemi, podle kterého všechny tři exempláře pocházejí z jediného lomu v lokalitě zvané Pa-tchu Jing-c‘. Aby mohla být rozměrná fosilie transportována z lomu, musela být rozřezána na několik částí o velikosti odpovídající zhruba koupelnové vaně, a takto pak byly jednotlivé kusy vyneseny vždy dvojicí pracovníků. Jméno dinosaura vychází ze standardní čínštiny, kde slovo yu znamená „peří“ a slovo huali „nádherný“ (což odkazuje právě k předpokládané kráse opeření tohoto teropoda). Objeveny byly fosilie jednoho dospělce a dvou mláďat.

Čím dál menší nohy ale větší hlava

Hmotnost těchto tří exemplářů byla odhadnuta na 1414 kilogramů u dospělce, 596 kilogramů u většího mláděte a 493 kilogramů u menšího mláděte. Jejich lebky dosahovaly ve stejném pořadí délky 90,5 cm, 80 cm a 63 cm. Díky objevu trojice rozdílných růstových stádií mohl být lépe prostudován růst a vývojové změny těchto čínských tyranosauroidů. Ukázalo se, že v průběhu dospívání se u yutyranů relativně zmenšovaly koncové části nohou, kyčle a přední končetiny, zatímco značně mohutněla a celkově rostla jejich hlava.

Mrazuvzdorní dinosauři

Primitivní opeření, které pokrývalo značnou část těla dinosaura a dosahovalo délky až 20 centimetrů, sloužilo zřejmě jako prostředek k ochraně tělesné teploty. V dané době se totiž na území Číny značně ochladilo (průměrná roční teplota činila asi 10 °C) a zimní teploty mohly klesat pod bod mrazu. Druhotnou funkcí peří pak mohla být i vnitrodruhová signalizace (naznačování silové převahy, hrozba před útokem apod.). Podle nových výzkumů byl Yutyrannus zástupcem čeledi Proceratosauridae, skupiny vývojově starobylých tyranosauroidů, zahrnujících i nejstarší formy této skupiny, žijící ještě v období jury.

Jako obří vrabec

Přestože Yutyrannus nebyl přímým předkem o 60 milionů let později žijícího tyranosaura, jeho pernatý tělní pokryv dokazuje, že šlo nejspíš o sdílený znak, odvozený od předka všech tyranosauroidů. Peří tedy nebylo mezi „tyranskými ještěry“ nejspíš ničím neobvyklým a je docela dobře možné, že jej alespoň na některých částech těla měl i sám král dravých dinosaurů... Více se dočtete například v tomto článku a také zde.