V Grónsku bylo objeveno prehistorické jezero. Může být staré miliony let a ukrývat cenné informace

Pod ledem se nachází zbytky pradávného jezera
Další 1 fotografie v galerii
 Země a Příroda
13. listopadu 2020 08:11 / NASA / Michael Studintger
Hluboko v grónském ledu byly objeveny pozůstatky pradávného jezera, které je pod ledovou vrstvou pohřbené statisíce nebo možná miliony let. Toto takzvané fosilní jezero může ukrývat velice cenné vědecké informace nejen o klima, ale také složení vody v době, kdy bylo jezero uzamčeno v ledu.

Zbytky pradávného jezera, které bylo objeveno na západě Grónska, mohou být podle nového výzkumu staré i miliony let. Dříve rozsáhlé jezero bylo uvězněno pod ledem stejně jako přibližně 50 subglaciárních jezer, která byla v Grónsku objevena. Každé z těchto jezer může ukrývat velice cenné informace o podmínkách v dávných dobách.

Vědci odhadují, že podle toho kdy vzniklo, se mohlo v minulosti jednat o obrovské jezero s rozlohou až 7 100 kilometrů čtverečních. I když v současné době neexistuje způsob, jak zjistit přesné stáří jezera ani to, zda v minulosti vyschlo a poté bylo zase naplněno, vědci mohou zjistit důležitá data ze sedimentu, který se nachází na dně.

„Mohlo by to být důležité úložiště informací v krajině, která je tisíce, možná miliony let zcela skrytá a nepřístupná,“ říká vedoucí výzkumník a glaciální geofyzik Guy Paxman z Kolumbijské univerzity.

Odhaleno družicí

Obří dno jezera bylo identifikováno na základě pozorování z mise NASA Operation IceBridge, což je letecký průzkum polárních oblastí v různých částech světa. Během letů nad Grónským ledovým štítem tým mapoval subglaciální geomorfologii pod ledem pomocí řady přístrojů pro měření gravitace a magnetických dat.

Sediment je zdrojem informací

Následné odečty pak odhalily obrys volné hmoty sedimentární výplně jezera, která je složena z méně magnetického a méně hustého materiálu než okolní tvrdší horniny. Vědci se díky jeho velké rozloze domnívají, že jezero mohlo vzniknout v mnohem teplejším období. Jezero tak může ukrývat velice cenné sedimentární záznamy z dávných dob, jejichž analýzou se mohou vědci dozvědět důležitá data z historie naší planety. Dále čtěte: (V Německu kdysi žila zvířata jako v Africe. Archeologové zde našli ostatky tři sta tisíc let starého slona).

Témata: Grónsko, jezero, led, pravěk