Tato bakterie přežila mimo vesmírnou stanici celý rok

Vesmír
13. listopadu 2020 12:54 / Mirka Malá
Bakterie jsou schopny přežít i extrémní vesmírné podmínky Tetyana Milojevic
Rok ve vesmíru není žádná procházka růžovým sadem. Stačí se zeptat Scotta Kellyho, amerického astronauta, který v roce 2015 strávil celý rok na Mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Kellyův roční pobyt ve vesmíru změnil jeho DNA, telomery a střevní mikrobiom, poznamenalo to hustotu jeho kostí a tři měsíce po návratu na Zem ho stále bolely nohy. A co pak přežít ve vesmírném prostoru mimo ochranu stanice ISS, kde jsou bezprostředními hrozbami UV záření, vakuum, obrovské výkyvy teplot a mikrogravitace.

Bakterie to zvládla

Je to překvapující, že druh bakterie Deinococcus radiodurans, který byl poprvé nalezen v masové konzervě, přežil a prospíval i po roce stráveném na speciálně navržené platformě mimo tlakový modul ISS.

Vědci již nějakou dobu zkoumají tyto mocné mikroby. Už v roce 2015 zahájil mezinárodní tým misi Tanpopo mimo japonský experimentální modul Kibo, aby otestoval odolné bakteriální druhy. Bakteriální buňky byly dehydratovány, odeslány na ISS a umístěny do exponovaného zařízení, platformy nepřetržitě vystavené vesmírnému prostředí. V tomto případě byly buňky za skleněným oknem, které blokovalo UV světlo na vlnových délkách nižších než 190 nanometrů.

"Výsledky předložené v této studii mohou zvýšit povědomí o otázkách ochrany planet, například v marťanské atmosféře, která absorbuje UV záření pod 190-200 nm,“ napsal ve svém novém článku tým z Rakouska, Japonska a Německa. "Abychom tento stav napodobili, naše experimentální nastavení na ISS zahrnovalo skleněné okno z oxidu křemičitého.“

Není to ale nejdelší doba, kdy D. radiodurans přežil v těchto podmínkách. V srpnu už vědci referovali o vzorku bakterie, který tam zůstal po celé tři roky. Ale tým se nesnažil o světový rekord, místo toho se pokoušel odhalit, díky čemu je D. radiodurans tak dobrý, že přežije v těchto extrémních podmínkách.

Život mimo Zemi existuje

Takže po roce, kdy bakterie byla vystavena záření, teplotám mrazu i vysokým teplotám a bez gravitace, vědci dostali vesmírné bakterie zpět na Zemi, rehydratovali je a porovnali se stejnou bakterií, která naopak strávila rok na Zemi.

Míra přežití byla u vesmírné bakterie mnohem nižší ve srovnání s její zemskou verzí, ale zdálo se, že jinak byla v pořádku, i když byla mírně pozměněná. Tým zjistil, že vesmírná bakterie byla na povrchu pokryta malými hrbolky a vezikulami a spustila se u ní řada opravných mechanismů a některé proteiny a mRNA se staly hojnějšími.

Tým si není úplně jistý, proč se vezikuly vytvořily, ale má několik hypotéz. "Intenzivnější vezikulace po zotavení z expozice může sloužit jako rychlá stresová reakce, která zvyšuje přežití buněk odebráním stresových produktů,“ napsal tým. "Vezikuly vnější membrány mohou dále obsahovat proteiny důležité pro získávání živin, přenos DNA, transport toxinů a molekuly snímající kvora, což vyvolává aktivaci mechanismů rezistence po vystavení vesmírnému působení.“

Tento druh studie nám pomáhá pochopit, zda by bakterie mohly přežít na jiných planetách, a možná i cestování mezi nimi. To vše je důležité, když my lidé a zárodky, které si přineseme s sebou, začnou cestovat dál než na Měsíc do sluneční soustavy a jednoho dne možná i dál. "Tato šetření nám pomáhají porozumět mechanismům a procesům, kterými může život existovat mimo Zemi, rozšiřovat naše znalosti o tom, jak přežít a adaptovat se v nepřátelském prostředí vesmíru,“ uvedla biochemička univerzity ve Vídni Tetyana Milojevic. "Výsledky naznačují, že přežití D. radiodurans ve vesmíru po delší dobu je možné díky jeho efektivnímu systému molekulární odezvy a naznačují, že pro organismy s takovými schopnostmi je možné přežití po ještě delší dobu či v ještě extrémnějších podmínkách." Dále čtěte: Mezinárodní vesmírná stanice nevydrží věčně. Pravděpodobně brzy shoří.