V Německu kdysi žila zvířata jako v Africe. Archeologové zde našli ostatky tři sta tisíc let starého slona

27. května 2020 11:18 / Mirka Malá
V Německu kdysi žili sloni Jordi Serangeli/Schöningen Research Station
Archeologové objevili téměř kompletní kostru obrovského, nyní již zaniklého druhu slona, který žil asi před 300 000 lety v dnešním severoněmeckém městě Schöningen.

Přestože tento slon euroasijský (Palaeoloxodon antiquus) pravděpodobně zemřel ve stáří, tehdejší lidé ho okamžitě snědli, jak naznačují stopy po zubech na jeho kostech. A co nesnědli na místě, zřejmě odřezali a odnesli, jak naznačují zbytky nástrojů nalezených na místě.

Slon zemřel stářím u jezera

Slon zemřel na západní straně rozlehlého jezera, což naznačuje, že zahynul z přirozených příčin. "Sloni často zůstávají blízko vody, když jsou nemocní nebo staří," uvedl ve svém prohlášení Ivo Verheijen, doktorský student archeologie a paleontologie na univerzitě v Tübingenu. Kromě toho neměl slon, respektive slonice, zuby, což naznačuje, že v době smrti byla skutečně stará.

Vědci objevili pozůstatky nejméně 10 slonů z podobného období už v uplynulých letech v Schöningenu. Ale tento nový nález je zdaleka nejúplnější. Podle Encyclopedia Britannica patří tito sloni k druhu dlouhému 2,3 metru, to znamená, že tito sloni byli o půl metru delší než moderní slon africký.

Vědci také našli kompletní dolní čelist, četné obratle a žebra, velké kosti ze tří jeho nohou a všech pět hyoidních kostí, které se nacházejí v krku a pomáhají podporovat jazyk a hlasivky. Tento konkrétní slon měřil na výšku asi 3,2 m a vážil asi 7,5 tuny.

Tehdy to v Německu vypadalo jako v Africe

Tito sloni před 300 000 lety žili v Německu v příjemném klimatu srovnatelném s tím dnešním. Asi před 300 000 lety byla Evropa v Reinsdorfském interglaciálu, jinými slovy v teplejším období. Proto se tam dařilo i dalším zvířatům, která žila v blízkosti jezera. Především pak lvům, medvědům, kočkovitým šelmám a dokonce i nosorožcům, divokým koním, jelenům a velkému skotu. Takže v Německu to v té době vypadalo jako v Africe.

Takto bohatá fauna samozřejmě přitahovala tehdejší lovce. Okolo místa nálezu také proto archeologové našli různé lovecké nástroje, včetně asi 10 dřevěných kopí. Dále čtěte: Původní vikingskou loď našli archeologové pod zemí v Norsku.