Vědci objasnili zajímavý původ obřího kovového objektu. Byl jádrem zaniklé planety

Vesmír
01. listopadu 2020 09:21 / Lukáš Bauer
Asteroid v pásu kolem Jupiteru byl kdysi jádrem planety Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech
Astronomům se podařilo zjistit, že obrovský asteroid, jenž se nachází v pásu asteroidů, kolem Jupiteru, má velice zajímavý původ. Vědci se totiž domnívají, že toto kovové těleso, které je jedním z nejhmotnějších v celé oblasti, bylo kdysi jádrem zaniklé planety.

Díky novým poznatkům se vědci domnívají, že obrovské těleso v pásu asteroidů kolem Jupiteru bylo kdysi jádrem neúspěšné planety. Tento z velké části kovový asteroid s názvem 16 Psyche je kategorizován jako planetka, zároveň je jedním z nejhmotnějších objektů v celé oblasti.

Planetka 16 Psyche je podle vědců odhaleným jádrem planety, která nezvládla svůj vývoj a zanikla. Těleso je ve vzdálenosti přibližně dvakrát tolik jako Země od Slunce a vědci mají proto omezené možnosti jeho průzkumu. NASA proto v budoucích letech plánuje k asteroidu vyslat sondu a podívat se na něj z blízka.

Unikátní kovový asteroid

Planetku objevil 17. března 1852 Annibale de Gasparis v italské Neapoli. Toto záhadné těleso bylo později pozorováno v ultrafialovém spektu Hubbleovým vesmírným teleskopem. Vědci si ihned všimli, že těleso je z velké části kovové, čímž se značně liší od ostatních asteroidů v pásu kolem Jupiteru. Tento asteroid je unikátní tím, že je tvořen prakticky celý pouze niklem a železem.

„Viděli jsme spoustu meteoritů s různým obsahem kovu, ale planetka Psyche je jedinečná tím, že je tvořena prakticky celá železem a niklem, což je naprosto unikátní,“ uvedla pro server Sciencenews planetární vědkyně Tracy Becker z Southwest Research Institute.

Pokud je těleso 16 Psyche protoplanetární jádro, je možné, že dopady meteoritů jej zbavily akumulačního materiálu. Předpokládá se, že planety vznikají, když jsou jejich hvězdy velmi mladé a jsou obklopeny hustým mrakem prachu a plynu. Materiál v tomto mraku se začíne shlukovat k sobě, nejprve elektrostaticky, a poté gravitačně - podle toho, jak objekt roste.

Nepovedená planeta

Jak tato těla rostou, stávají se stále více horkými, což umožňuje materiálu dát se do pohybu, jako je tomu u Země. Tělesu 16 Psyche se však nepodařilo nahromadit dostatek materiálu, a proto se stalo jakousi nedokončenou planetou. Jak a kdy byl nahromaděný plášť planetky ztracen, zatím vědci netuší. Pro lepší pochopení celého osudu tohoto planetárního jádra budou vědci muset zahájit ještě řadu výzkumů. Dále čtěte: Duhový meteorit objevený v Kostarice může obsahovat stavební kameny života.