Senzační objev: Archeologové našli rozsáhlý tajemný sál uvnitř pyramidy

Objevy
05. listopadu 2017 10:32 / Robert Bureš
5 fotografií v galerii
Animovaný 3D řez pyramidy z Gízy znázorňuje pomocí bílých teček nově objevená místa Shutterstock
Archeologové představili tento týden svůj neuvěřitelný objev v podobě tajemného, dosud neznámého prostoru, který je ukrytý hluboko uvnitř velké pyramidy v Gíze. Tento prostor podle odborníků s největší pravděpodobností nemohl být odhalen ani vykradači hrobů a může ukrývat artefakty nevyčíslitelné hodnoty.

Rozsáhlý prostor o velikosti nejméně třiceti metrů leží těsně nad velkou galerií, působivou stoupající chodbou, která propojuje královninu komnatu s komnatou krále. Obě místnosti, včetně té nově nalezené, se nacházejí v samém srdci velké pyramidy.

Archeologům zatím není úplně jasné, zda se jedná o místnost s nějakým účelem, nebo pouze o konstrukční prvek, který by například mohl snižovat síly působící na strop vstupní galerie. Měření zatím ukazují, že se jedná o podobnou paralelní chodbu, jakou je galerie, tedy prostor o délce přibližně 50 metrů, výšce 8 metrů a šířce přes jeden metr.

Nový objev se vědcům podařil díky speciálním senzorům, které detekují částice známé jako miony, jenž vznikají narážením paprsků z vesmíru do atomů v horní části naší atmosféry. Tyto částice dopadají téměř rychlostí světla na zemský povrch, kde se chovají podobně jako volné elektrony. Vědci je za pomoci speciálních přístrojů mohou využít podobně jako rentgenové záření pro odhalení skrytých prostor hluboko v pevných masivech, stejně jako to udělali v případě pyramidy v Gíze.

„Jediné, co zatím víme je to, že tento rozsáhlý prostor má stejné vlastnosti jako velká galerie. Tento fakt v nás zanechává velká očekávání, “ uvedl Mehdi Tayoubi z HIP institutu v Paříži, který využívá nové technologie ke studiu kulturního dědictví.

Velká pyramida, také známá pod názvem Khufova nebo Cheopsova pyramida, byla postavena v období čtvrté dynastie faraonem Khufu, který vládl od roku 2509 do roku 2483 před naším letopočtem. Většina pokladů byla z pyramidy ukradena již před mnoha staletími, proto je pro vědce dosud neobjevený sál obrovským vzrušením.

Egyptologové mají desítky teorií o tom, jak byla pyramida postavena, neexistují však žádné spolehlivé detaily její konstrukce. Některé dochované informace hovoří pouze materiálech v podobě kamenů, které byly těženy z lomů poblíž Gízy, jiné materiály byly dopravovány po Nilu na člunech. O samotné konstrukci ani plánech místností se žádné informace nedochovaly.

Právě díky nové mionové analýze mohou vědci provádět průzkumy i uvnitř takto robustních objektů bez nutnosti provádět jakékoliv vrty nebo stavební práce. Pomocí konvenčních technik by hrozilo poškození statiky nebo struktur, které mají pro vědce jen obtížně vyčíslitelnou hodnotu. Analýza poskytla vědcům 3D model s nízkým rozlišením, který ale naprosto dostačuje pro identifikaci existence sálu a zjištění jeho základních parametrů.

Poslední výzkum pomocí jiné techniky prováděl v pyramidě vědecký tým z univerzity v Leedsu, který pomocí malého robota s kamerou v jednom z tunelů zachytil hieroglyfy, jenž nikdo neviděl přes 4500 let. Co ukrývá tento nově objevený rozsáhlý prostor se budou vědci snažit objasnit během nadcházející fáze průzkumu.