Podivný pták z křídy vyplazoval jazyk delší než byla jeho hlava

Objevy
16. prosince 2021 18:16 / Radek Chlup
Podivný pták z křídy mohl připomínat moderního datla  Pixabay
Na území dnešní severovýchodní Číny žil v období rané křídy asi před 120 miliony let podivný pták s krátkým zobákem, malými zuby ve tvaru kolíků a v té době neobvykle dlouhým jazykem.

Pták dostal jméno Brevirostruavis macrohyoideus a jeho dobře zachovalá kostra byla nalezena v čínské formaci Jiufotang ve vesnici Xiaotaizi ležící v provincii Liaoning. Patřil do podtřídy vyhynulých ptáků Enantiornithes, od nich se však odlišoval.

Studie lebky čínské vědce překvapila. Hyoidní kost ptáka odpovídá jazyku, který byl delší než jeho hlava. Věděli, že se u těchto ptáků lebky lišily. „Nyní už vidíme, že se lišily i jejich jazyky,” řekl Min Wang, výzkumník z Čínské akademie věd.

Pravěký datel? Možná

„Samozřejmně, tato funkce vyvolává otázku, proč by tento pták vyplazoval jazyk?” pokračuje Wang, který spekuluje o tom, že mohl B. macrohyoideus připomínat moderního datla. Datel používá jazyk k vytahování hmyzu z děr v kůře a dřevě. Křídový pták mohl svůj jazyk používat ke stejnému účelu.

Další hypotézou je, že se živil pylem či tekutinami podobajícími se nektaru z rostlin v lese. Jak dodal výzkumník z Čínské akademie věd Thomas Stidham, evoluce často experimentuje.

Tento pták pravděpodobně zdědil hyoidní kost po dinosaurech, dnes žijící ptáci vyvinuli jazyk sami. Nález demonstruje dvě evoluční cesty putující ke stejnému cíli. Psali jsme také: Ptačí zabiják z Cesty do pravěku skutečně existoval. Byl obrovský a dokázal zabít i tvora o velikosti koně