Takto vypadal jeden z nejmenších dinosaurů

Země a Příroda
02. února 2020 17:16 / Mirka Malá
Jeden z nejmenších dinosaurů vypadal jako dnešní netopýr North Carolina State University
V souvislosti s dinosaury je těžké uvěřit, že by někteří mohli být malého vzrůstu, ale je to tak. A co víc, nejmenším dinosaurem světa je totiž dnešní kolibřík!

"Ptáci jsou jednou větví dinosaurů, kteří přežili dodnes,“ řekla Julia Clarke, paleontoložka Státní univerzity v Severní Karolíně a Přírodovědného muzea v Severní Karolíně.

To znamená, že dnešní kolibřík je fakticky nejmenším žijícím dinosaurem. Ten úplně nejmenší druh kolibříka (Mellisuga helenae) žije pouze na Kubě a podle National Audubon Society tito malí ptáci měří jen přes 5 centimetrů a váží méně než 2 gramy.

Pokud jde o držitele rekordu nejmenšího vyhynulého dinosaura na světě, existuje několik kandidátů.

V mongolské poušti Gobi v roce 2007 objevila Clarke a její kolegové dinosaura Mahakala omnogovae o délce 70 centimetrů, který žil před asi 80 miliony let. Další dinosaurus z období křídy je malý jedlík zvaný Micropachycephalosaurus, měl také délku okolo 70 centimetrů.

Někteří dinosauři byli ještě menší

Yi qi, opeřený dinosaurus z Číny s membránovými křídly jako netopýr, měl rozpětí křídel 60 cm a vážil 380 gramů. Vědci nedávno popsali jiného netopýřího dinosaura, který byl blízkým příbuzným Yi qi, ale byl ještě menší. Tento nový objev, nalezený v severovýchodní Číně a pojmenovaný Ambopteryx longibrachium, měří 32 cm a váží asi 306 gramů, uvedli vědci v květnu 2019 v časopise Nature.

A stále existuje více příkladů drobných dinosaurů. Maniraptoran, měřící mezi 33 až 50 cm, který byl jedním z nejmenších zaniklých dinosaurů. Stejně tak jako Parvicursor, který ži před 72 miliony let v Mongolsku a měřil pouhých 38 cm a vážil méně než 170 gramů. A Eosinopteryx brevipenna, nelétavý dinosaurus ze severovýchodní Číny, měřil necelých 30 cm.

Ale někdy může být velikost fosilií zavádějící. Kosti patřící malému dinosaurovi z Argentiny, které byly nalezeny v 70. letech, byly tak malé, že vedly vědce k tomu, aby mu dali přezdívku „myší ještěr“. Později ale objevy odhalily obří verze tohoto dinosaura. Vědci si uvědomili, že nejprve našli fosílie dítěte Mussauruse a že dospělí mohli vážit až 113 kilogramů.

Návodnější jsou tak možná stopy, než fosilie. V roce 2018 našel mezinárodní tým vědců nepatrné dinosauří stopy v jihokorejském Jinju, které datoval před 110 miliony let. Každá stopa měří jen 1 cm. To znamená, že dinosauři, kterým stopy patřily, nebyli větší než stopy dnešního vrabce. Ale ani v tomto případě není průkazné, zda malí dinosauři byli dospělí nebo mláďata velkého druhu. Dále čtěte: V Utahu byla nalezena kostra neznámého dinousaura s radioaktivní lebkou.