Archeologové objevili v lebce jedné z obětí výbuchu sopky černé skleněné úlomky

Erupce Vesuvu zcela zničila město Pompeje
Další 4 fotografie v galerii
 Objevy
30. ledna 2020 15:14 / Internet
Výbuch sopky Vesuv, který se odehrál v prvním století našeho letopočtu, si vyžádal množství obětí. Archeologové objevili v lebce jedné z obětí zvláštní úlomky černého skla, o kterých se domnívají, že se jedná o zbytky mozkové tkáně. Žár z magmatu byl tak obrovský, že mozek uvnitř lebky proměnil ve sklo.

Archeologové objevili v lebce jedné z obětí výbuchu sopky Vesuv zvláštní skleněné úlomky. Později došli k závěru, že střípky černého skla jsou části mozku muže, který byl objeven zasypán magmatem ve zbytcích dřevěné bedny.

K mohutné erupci sopky Vesuv došlo v roce 79 našeho letopočtu a tato tragická událost si vyžádala velké množství obětí. Během výbuchu sopky bylo zcela zničeno město Pompeje, ale také méně známé osady Stabie a Oplontis.

Erupce byla tak mohutná, že zastihla obyvatele měst a osad zcela nepřipravené a doslova je pohřbila pod vrstvami žhavého popela. Mnoho z obětí tak chrlící sopka pohřbila v běžných životních okamžicích, stejně tak i muže, který byl pravděpodobně hlídačem dávné svatyně. Jeho pozůstatky archeologové objevili již v šedesátých letech dvacátého století.

Vědecký tým pod vedením forenzního antropologa Piera Paola Petroneho z univerzity v Neapoli nyní zjistil, že mozek tohoto muže byl díky žhavému popelu o teplotě nejméně 520 stupňů Celsia proměněn v černé sklo. Okolní teplotu vědci dokázali určit díky kusu spáleného dřeva, které leželo v blízkosti pozůstatků.

K takzvané vitrifikaci mozkové tkáně podle výzkumníků přispěl také prudký pokles teploty, který po návalu extrémního sálavého horka následoval. Jedná se o zcela unikátní objev, protože části mozkové tkáně se podaří najít jen velice zřídka. Mozek se totiž rozkládá ze všech částí lidského těla nejrychleji, k čemuž přispívají jeho vlastní enzymy. Dále čtěte: (Záhadné skleněné útvary, které vědci objevili na dně oceánu, vznikly teprve nedávno).

Témata: sklo, lebka, mozek, oběť