Obrovská erupce supervulkánu v tropickém ráji málem vyhubila lidstvo

Při mohutné erupci se do atmosféry dostalo obrovské množství sopečného popela
Další 3 fotografie v galerii
 Země a Příroda
17. března 2018 12:38 / Pixabay
Za uplynulé dva miliony let to byla podle vědců nejsilnější erupce na celé Zemi. Na desítky let způsobila, že klima na planetě se výrazně ochladilo, a vědci předpokládají, že tehdejší předky lidí přivedla na pokraj vyhynutí a mnohé druhy i zabila.

Odhaduje se, že erupce indonéského supervulkánu Toba před 74 tisíci lety vyvrhla do zemské atmosféry kolem 2800 krychlových kilometrů zeminy a hornin a sopečný popel následně zatemnil oblohu a zablokoval průchod slunečního světla zemskou atmosférou, což následně výrazně snížilo teplotu na celé planetě. Flóru i faunu, naše předky nevyjímaje, tak čekaly zlé časy a mnohé druhy měly vyhynout.

Ne všichni vědci však souhlasí, že tato seizmická katastrofa měla na život na Zemi tak obrovský vliv.

Tradiční teorie předpokládají, že během období tohoto slunečního „temna“ nastal útlum aktivity. Nejnovější studie archeologů však naznačuje, že některé skupinky lidí nejenže přežily, ale paradoxně se jim během katastrofy dařilo. Aktivita tehdejších obyvatel v tomto období podle této studie nepoklesla. Naopak. Nálezy svědčí o tom, že se zintenzivnila. A jak vědci ke svým závěrům dospěli?

Při erupci se do atmosféry dostaly i kousky „tefry“, vulkanického skla, které vzniklo, když supervulkán roztavil horniny a mezi nimi i křemen. Při vykopávkách prováděných v nalezišti Pinnacle Point na pobřeží Jihoafrické republiky se pak podařilo nalézt úlomky vulkanického skla pocházejícího z výbuchu. Sklo archeologové našli mezi kostmi, nástroji a dalšími důkazy o lidské činnosti. Analýza úlomků ukázala, že jejich chemická stopa se shoduje s úlomky skla z jiných míst na Zemi a datuje se přesně do časového rámce výbuchu supervulkánu. O probouzejícím se supervulkánu u Japonska se dozvíte z tohoto článku.

V Pinnacle Point stopy lidské aktivity z času těsně před a po dopadu úlomků nevykazují útlum. "Vůbec jsme to nečekali," popisuje překvapení pro magazín The Atlantic archeolog Curtis Marean. "Vůbec poprvé můžeme říci, co lidé dělali před a po erupci," doplňuje výzkumnice Christine Laneová.

I experti, kteří se na studii nepodíleli, souhlasí, že kdyby supervulkán způsobil celosvětové změny klimatu, ovlivnily by i Afriku. Ale na pobřeží Jihoafrické republiky důkazy o ničivém působení erupce Toby nenašli. Podle stop v nalezišti předpokládají, že výbuch život tehdejších lidí na pobřeží Afriky nenarušil. Vykopávky překvapivě ukazují, že se lidská aktivita zvýšila.

Výzkumníci se domnívají, že vzhledem k oceánu a relativně snadnému přístupu k potravě se pro tehdejší obyvatele život nijak dramaticky nezměnil. Komunity ve vnitrozemí však už takové štěstí mít nemusely a mohly vyhynout.

Karel Kovka | inStory.cz