Zabijácká vosa má žihadlo dlouhé jako její tělo. Používá jej nejen k usmrcení oběti

Země a Příroda
21. října 2019 17:03 / Lukáš Bauer
Vosa žije v amazonském pralese Internet
Tým vědců z Finska během loňské expedice v Amazonii objevil zvláštní druh vosy, která je zajímavá tím, že má extrémně dlouhé žihadlo. Tvoří téměř devadesát procent délky jejího těla a používá ho jak k usmrcení oběti, tak i ke kladení vajíček.

Expedice finských biologů z univerzity v Turku stojí za objevem velice zvláštního druhu tropické vosy. Tento druh agresivního hmyzu byl objeven během loňské expedice v Amazonském tropickém deštném pralese a vyznačuje se obrovským žihadlem. Tento tým vědců popsal v amazonském pralese již celou řadu dosud neznámých živočichů.

Celkem objevili ve spolupráci s tamními vědci několik druhů vos, které věda zatím neznala. Zdaleka nejzajímavější je z nich parazitická vosa, která dostala jméno Clistopyga crassicaudata.

„Žihadlo vosy není jen výjimečně dlouhé, ale také velmi silné, v poměru k velikosti těla tohoto druhu. Studoval jsem tropické parazitické vosy dlouhou dobu, ale nikdy jsem zatím něco takového neviděl. To žihadlo vypadá jako opravdu drsná zbraň,“ popsal objev profesor Ilari E. Sääksjärvi.

Tato vosa i další nově objevený hmyz pocházejí z nesmírně ekologicky bohaté a environmentálně rozmanité oblasti, která se nachází mezi Andami a deštným pralesem Amazonie.

„Všechny samice vos, včel a sršňů mají žihadlo, které slouží k vpravení jedu nebo ke kladení vajíček. Parazitické vosy obvykle mají kladélko, které bývá hodně dlouhé, aby mohlo proniknout hluboko do těla omráčených zvířat. Pak kladélkem vpraví do kořisti vajíčko – kladélko přitom funguje i jako žihadlo, jímž vosa zvíře paralyzuje,“ popsal Sääksjärvi.

Vosa patří mezi velmi vzácný rod lumků Clistopyga. Jejich život je závislý na kladení vajíček do těla pavouků nebo vajíček jiného hmyzu. Svou kořist vyhledávají zejména v pavoučích hnízdech - ochromí je rychlým vbodnutím žihadla plného silného jedu. Poté, co se z vajec vyklubou larvy, začnou pavouka požírat zaživa. Dále čtěte: (Jsou užitečné, přitom je všichni nenávidí.)