V Amazonii objevili elektrické monstrum. Dokáže generovat výboj o síle 860 voltů

Země a Příroda
21. září 2019 10:09 / Lukáš Bauer
Elektrický úhoř je velice nebezpečný tvor Internet
V amazonském pralese byl objeven zcela nový druh elektrického úhoře, který dostal jméno Electrophorus voltai. Tento druh drží rekord v síle elektrického výboje, který dosahuje hodnoty až 860 voltů. Dosud nejsilnější výboj u elektrických úhořů měl hodnotu 650 voltů.

Tým vědců objevil v Amazonii díky analýze DNA zcela nový druh elektrického úhoře. Tento nebezpečný tvor dokáže vyrobit elektrický výboj o síle až 860 voltů, což je světový rekord. Nejsilnější dosud známý elektrický úhoř dokázal vyrobit výboj o síle pouze 650 voltů.

Objev je zajímavý zejména pro biology, kterým nový objev naznačuje, jak obrovská je biodiverzita v této rozsáhlé oblasti. Přes velice neblahý vliv člověka na amazonský prales je zde stále možné objevovat nové druhy a pozorovat obrovské ryby, jako jsou električtí úhoři.

Podle vědců se tak v Amazonii stále ukrývá obrovské množství tvorů, kteří teprve čekají na své objevení. Tito tvorové mohou přinést například nové léky na dnes nevyléčitelné choroby, nebo inspirovat inženýry k technologickým inovacím.

Stejně tak byl v minulosti elektrický úhoř inspirací pro vynález elektrických baterií, které dnes pohání téměř každou elektroniku. Vědci zkoumali, jak se od sebe liší celkem 107 vzorků DNA. Přestože to původně vypadalo jako vzorek jednoho druhu, po analýze se ukázalo, že se jedná celkem o tři druhy elektrického úhoře.

Při bližším výzkumu se navíc ukázalo, že Electrophorus voltai je schopen generovat elektrický výboj o síle až 860 voltů. Díky tomu se stává nejsilnějším bioelektrickým generátorem na Zemi.

Vědci se domnívají, že všechny druhy měly dříve společného předka, ale během milionů let se oddělily. Electrophorus electricus žije v oblasti Guyanské vysočiny, Electrophorus voltai v horách v Brazílii a Electrophorus varii zase v pomalu tekoucích tocích v nížinách.

Električtí úhoři mohou být velice nebezpeční. Během jejich výzkumu došlo k mnoha poraněním a bylo zjištěno, že elektrické výboje používají k mnoha účelům, ať už se jedná o lov nebo obranu. Dále čtěte: (Změny klimatu trápí rybáře. Lososovité ryby vymírají).