Hledání Dysonových sfér může určit počet mimozemských civilizací, tvrdí nová studie

Vesmír
10. června 2022 12:11 / Mirka Malá
Dysonova sféra dokáže využít energii bílých trpaslíků Depositphotos
Zatímco jedna nová studie tvrdí, že mimozemšťané pravděpodobně cestují po vesmíru pomocí volně plovoucích planet a dokonce tak kolonizují jiné světy, studie Bena Zuckermana zase zaměřuje svoji pozornost na Dysonovy sféry.

Existence Dysonových sfér sice dosud nebyla potvrzena, ale astronomové věří, že skutečně existují. Dysonova sféra je taková energetická koule nebo superkonstrukce, která dokáže využívat veškeré energie, jež poskytuje nejbližší hvězda. Taková struktura může dokonce obklopovat celou hvězdu, proto se má všeobecně za to, že Dysonova sféra je koule, která naplňuje náročné energetické požadavky vyspělé mimozemské civilizace.

Autor nové studie Ben Zuckerman tvrdí, že v naší galaxii existuje celá řada Dysonových sfér kolem hvězd, kterým se říká bílí trpaslíci. A pokud se zaměříme na hledání Dysonových sfér, musíme logicky najít i mimozemské civilizace.

Hledání záhadných konstrukcí

Dysonovy sféry mají svoje opodstatnění. Energetické požadavky technologicky velmi vyspělé civilizace budou velmi vysoké, jak píše ve své práci Ben Zuckerman, profesor fyziky a astronomie na Kalifornské univerzitě. Taková konstrukce dokáže zachytit a blokovat většinu energie hvězdy a nakonec ji přeměnit v užitečnou energii pro svoji civilizaci. Představte si Dysonovu sféru třeba jako kouli pokrytou solárními panely, nebo přinejmenším jako nějaký solární prstenec kolem hvězdy.

Je tu ale jeden problém. Žádná hvězda nežije věčně. Takže představme si, že někde kolem hvězdy podobné našemu Slunci žije civilizace. Jakmile ale hvězda zemře, promění se její okolí prakticky v ledový prostor, ve kterém není možné žít. A když se není kam nebo jak odstěhovat, může pomoci Dysonova sféra. Tyto struktury posbírají od bílých trpaslíků zbylou energii, kterou mají po zániku hvězdy a díky této energii si taková civilizace vytvoří pohodlné podmínky pro život. A Zuckerman se ve své studii domnívá, že taková civilizace bude mít hned několik takových struktur v okolí svého domova.

Jinými slovy, podle Zuckermana by se vědci měli primárně zaměřit na hledání Dysonových sfér, které by měly být i pro naše technologie poměrně rozpoznatelné. A podle nich by se dalo následně odhadnout, kolik vyspělých mimozemských civilizací existuje.

Ale co by vlastně vědci měli hledat? Podle Zuckermana by se měli zaměřit a slabé signály z okolí bílých trpaslíků. Těch jsou ale miliony a dodnes nebyly pro astronomy nijak zvlášť důležití. Bude tedy nutné nejprve zmapovat bílé trpaslíky a následně hledat ty správné signály. Ty by měly přicházet ve formě infračerveného světla. To z toho důvodu, že i něco tak dokonalého, jako je Dysonova sféra, bude jistě produkovat nějaké odpadní teplo, které se projeví jako infračervené světlo.

Dosud vědci sice našli řadu bílých trpaslíků, nic ale u nich nenasvědčovalo tomu, že by kolem nich byla nějaká energetická megastruktura. Zuckermanův výpočet nicméně kalkuluje s tím, že asi 3 procenta obyvatelných planet skutečně mohou hostit nějakou mimozemskou civilizaci s Dysonovou sférou kolem bílého trpaslíka. A to by čistě matematicky znamenalo asi 9 milionů možných civilizací žijících jen v Mléčné dráze. Zuckerman si ale myslí, že opravdu technologických civilizací bude málo.

Je ale možné, že pravdu má studie profesorky univerzity z Houstonu, která se zabývá možností cestování vesmírem pomocí volně plovoucích planet. Podle této teorie by vyspělé civilizace takto mohly dokonce pohodlně kolonizovat vzdálené světy a vytvářet svoje dceřiné civilizace. Tato studie také pracuje s myšlenkou, že my sami zřejmě ještě nejsme na takové technologické úrovni, abychom byli schopni najít technologické podpisy jiných civilizací, nebo jsme je třeba už našli, ale nejsme schopni jim porozumět.

Autorský článek, další zdroj: ArXiv