Francouzští vědci úspěšně vycvičili mravence k detekci rakoviny prsu

Objevy
19. března 2022 07:11 / Radek Chlup
Mravenci se ve třech trénincích dokázali naučit odhalit rakovinné buňky Unsplash
Francouzští vědci vycvičili poměrně běžný druh mravence k rychlé detekci rakovinných buněk. Takoví mravenci údajně dosahují stejně srovnatelných výsledků jako psi, kteří dokáží rozeznat nejrůznější nemoci, například malárii, rakovinu či covid-19. Mravenci by mohli představovat levnější, rychlejší a účinnou alternativu k psům, jejichž výcvik trvá dlouho.

Vědci, jejichž studie byla publikována v časopise iScience, trénovali mravence poměrně běžného druhu Formica fusca, který se vyskytuje po celé Evropě a v části jižní Asie a Afriky.

Odborníci už vědí, že mravenci dokáží detekovat některé těkavé organické sloučeniny (VOC). Typy rakoviny přitom lze identifikovat na základě jejich vlastních produkovaných VOC.

Francouzský tým tedy chtěl zjistit, zda mravence lze vycvičit k detekci rakovinných buněk, konkrétně dvou typů buněk rakoviny prsu, každý s odlišným profilem VOC.

Mravenci v akci

Výzkumníci během tří tréninků dokázali mravence naučit rozeznat rakovinné buňky od těch nerakovinných. Jejich přesnost přitom byla srovnatelná s tou, jaká byla pozorována v nedávných studiích provedených na psech.

„Mravenci jsou ekvivalentní psům,” píší vědci. Podle jejich slov v některých ohledech mravenci psy dokonce předčí. Psi na výcvik potřebují 6 až 12 měsíců, mravencům stačí pouze 30 minut. Náklady na výcvik a chov jsou oproti psům mnohem nižší. Mravencům například stačí strava dvakrát týdně v podobě medu a mraženého hmyzu.

Vzhledem k dřívějším studiím mravenců a jejich tréninku experti usuzují, že každý jednotlivec může být k detekci rakovinných buněk použit devětkrát. Následně se jeho podmínečné reakce ztrácejí.

Vědci říkají, že jejich výsledky mohou být užitečné pro další úkoly vykonávané mravenci, jako je detekce pachů, narkotik, výbušnin, zkaženého jídla či dalších nemocí, jako je malárie a cukrovka.

Ale upozorňují, že jejich studie je pouze předběžným úspěchem. Nejprve je nutná katalogizace a ověření specifických profilů VOC pro určité typy rakoviny a další otázky. Na nasazení mravenců do akce si tak ještě počkáme.

Zdroj: iScience.