Vědci v Argentině objevili nový druh „bezrukého” masožravého dinosaura

Objevy
23. února 2022 07:31 / Radek Chlup
Objevený dinosaurus měl krátkou, masivní lebku  Creative Commons (volný zdroj foto)
Paleontologové v Argentině objevili lebku „bezrukého” masožravého dinosaura žijícího před 70 miliony let. Patřil do čeledi abelisauridů, poměrně mohutným teropodům se smrtícími čelistmi, kteří žili na území dnešní Afriky, Indie a Jižní Ameriky, uvedli vědci.

Paleontologové objevili samostatnou lebku ve formaci Los Blanquitos v oblasti Sierra de Amblayo v provincii Salta a následně ji podrobili pečlivé analýze. Podle výsledků jejich studie zveřejněné v Journal of Vertebrate Paleontology jde o neznámý druh abelisaurida.

Abelisauridi byli mohutní a rychlí predátoři se silnými zadními končetinami, velice zakrnělými předními končetinami a krátkými, mohutnými lebkami se smrtícími čelistmi. Na délku měřili asi mezi pěti až devíti metry.

Přední končetiny měli ještě zakrnělejší než T. rex, který si s jejich pomocí mohl kořist podle některých názorů alespoň přidržovat. Abelisauridi lovili velkou kořist pouze s pomocí svých masivních hlav.

Nejznámějším zástupcem abelisauridů je carnotaurus, jehož jste mohli krátce spatřit ve filmu Jurský svět z roku 2015.

Vědci z Přírodovědného muzea v Londýně objeveného dravce pojmenovali jako Guemesia ochoai po generálovi Martínovi Miguelovi de Güemesovi, hrdinovi argentinské války za nezávislost.

Objev na nečekaném místě

Guemesia ochoai je podle vědců příbuzný abelisauridů, ale od ostatních druhů se odlišoval. Neměl pro tuto skupinu dinosaurů typické rohy a žil pravděpodobně na území dnešní severní Argentiny. Většina abelisauřích fosilií však byla objevena v Patagonii a jižní Argentině.

„To nám ukazuje, že tito dinosauři, kteří zde žili, byli zcela odlišní od těch z jiných částí Argentiny, což podporuje myšlenku odlišných ekosystémů v křídové Argentině,” řekla vedoucí výzkumu Anjali Goswamiová.

Britsko-argentinský tým si rovněž všiml otvorů v přední části lebky. Tato řada otvorů mohla zvířeti pomoci ve snižování tělesné teploty, když do tenké kůže v přední části jeho lebky proudila krev, což vedlo k uvolňování tepla.

Zdroj: Journal of Vertebrate Paleontology.