Saturn má již více měsíců než Jupiter. Vědci jich objevili dalších dvacet

Vesmír
19. října 2019 10:34 / Lukáš Bauer
Saturn obíhá již 83 známých měsíců Internet
Astronomové objevili kolem planety Saturn dalších dvacet měsíců. Díky tomu se planeta dostala na první místo naší sluneční soustavy a předběhla tak v počtu měsíců Jupiter. Celkový počet známých těles obíhajících Saturn se dostal na číslo 82.

Nejvíce měsíců ve sluneční soustavě má nově plynný obr Saturn. Vědci totiž objevili kolem této planety nových dvacet měsíců a s celkovým počtem 82 se dostal Saturn na první příčku před Jupiter, který jich má jen 79.

Některé z nově objevených těles obíhajících Saturn jsou velice drobné a jejich průměr nepřesahuje šest kilometrů. Objevili je vědci za pomoci teleskopu na Havaji.

Vědci se domnívají, že některé z družic Saturnu jsou pozůstatkem větších těles, která byla v průběhu vývoje roztříštěna srážkami s asteroidy a kometami. Tento nález tak dokazuje, jak velice chaotickým místem byla raná sluneční soustava.

V těchto dávných divokých dobách byly srážky s asteroidy nebo kometami téměř na denním pořádku. Velkou většinu takových drobných těles také pohltily jejich mateřské planety, nebo je naopak vychýlily ze svého gravitačního pole.

Vědci také zjistili, že jedno z těles obíhá Saturn ve vzdálenosti 24 mlionů kilometrů, což je možné díky obrovské gravitaci velké planety. Pro porovnání - náš Měsíc obíhá Zemi ve vzdálenosti 384 tisíc kilometrů.

Podle autorů vědecké zprávy je více než pravděpodobné, že kolem Saturnu se může nacházet další velké množství menších těles. Ty vědci plánují odhalit pomocí nové generace dalekohledů, která by měla umožnit mnohem větší rozlišení. Dále čtěte: Unikátní schopnost oceánů udržet naší planetu obyvatelnou je v ohrožení.