Dlouhý pobyt ve vesmíru může lidský mozek trvale zvětšit

Dlouhý pobyt ve vesmíru má vliv na lidský organismus
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
22. dubna 2020 07:02 / Pixabay
Je snadné si představit budoucnost, kdy lidé cestují volně vesmírem, navštěvují místa jako Měsíc a Mars, aby provedli výzkum nebo možná dokonce založili kolonie. Jaké to ale bude mít dopady na jejich organismus?

Existuje mnoho technologických překážek, které je potřeba vyřešit, než to vůbec bude proveditelné. Ale co biologické dopady na lidský organismus? Vědci se snažili odpovědět na některé z těchto otázek a ve své nové studii objevili jeden velmi zajímavý účinek dlouhodobého pobytu ve vesmíru. Lidský mozek se v takovém případě fyzicky zvětšuje.

Astronauti z ISS se dobrovolně nechali zkoumat

Výzkum měl za úkol odpovědět na několik velmi důležitých otázek, zejména pak na tu, zda jsou lidé vhodní pro vesmírné cestování a dlouhé pobyty ve vesmíru a jaké dlouhodobé efekty něco takového na nich může zanechat.

Pro tuto studii vědci provedli MRI sken mozku na 11 astronautech před jejich odletem na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Po návratu byli astronauti opět naskenováni a vědci porovnali data před a po.

Může za to gravitace

Výzkum ukázal, že některé oblasti mozků astronautů se ve vesmíru fyzicky rozšiřují. Změny nejsou dramatické, ale jsou měřitelné a pravděpodobně je na vině nedostatek gravitace.

"Když jste v mikrogravitaci, tekutina, jako je krev, neproudí do dolních končetin, ale směřuje směrem vzhůru," uvedl dr. ​​Larry A. Kramer, hlavní autor studie. "Tento pohyb krve směrem k hlavě může být jedním z mechanismů způsobujících změny, které pozorujeme v oku a intrakraniálním prostoru."

V tomto kole výzkumu chtěli vědci vědět, jak dlouho tento efekt přetrvává po návratu astronautů na Zemi. A je tomu skutečně tak. Dokonce i po roce po návratu na Zemi mozek astronautů zapojených do studie zůstal na své velikosti, kterou nabyl ve vesmíru, což naznačuje, že změny mohou být trvalé.

V současné době ale toho vědci více nevědí, tudíž není jasné, co to znamená pro astronauty a budoucí vesmírné cestovatele. Vědci zaznamenali změny ve tvaru hypofýzy, které připsali zvýšenému tlaku v mozkové dutině. Byly zaznamenány také změny toku mozkomíšního moku, ačkoli astronauti nemají žádné nebezpečné příznaky a zdá se, že jsou zdraví.

NASA a další kosmické agentury pracují na způsobech, jak zmírnit fyzikální účinky kosmického letu a dlouhého pobytu ve vesmíru na lidské tělo a tyto nové techniky budou stále důležitější, pokud mají být v budoucnu lidé vysíláni na dálkové mise v naší Sluneční soustavě. Dále čtěte: Nové vesmírné závody začínají. Donald Trump podepsal příkaz umožňující těžbu zdrojů z Měsíce a asteroidů.

Mirka Malá | inStory.cz