Obrovská hvězda zmizela beze stopy. Nikdo neví jak ani kam

Vesmír
09. července 2020 08:00 / Mirka Malá
Masivní hvězda zmizela ze vzdálené galaxie ESO/L. Calçada
Masivní hvězdy nejsou jako klíče od vašeho auta. Nezmizí pod hromadou pošty na vašem stolku v předsíni nebo v některé z vašich kapes. Zdá se ale, že obrovská hvězda, kterou astronomové po desetiletí pozorovali, je prostě pryč.

Hvězda ve svých pozdních fázích života jasně zářila. To bylo mezi lety 2001 až 2011, kdy ji pravidelně sledovaly různé týmy astronomů, aby získaly více informací o tom, jak hvězdy ukončují svůj život. Ale v pozorováních z loňského roku prostě chybí.

Hvězda zmizela beze stopy

Vědci po hvězdě začali pátrat a zjistili, že mezi roky 2011 a 2016 byla v pozorováních astronomů hvězda zaznamenána, a pak náhle zmizela. Beze stopy.

A tak je tu opravdu vzrušující možnost, že se hvězda zhroutila do černé díry, aniž by supernova byla dříve považována za nezbytnou součást takových událostí.

"Pokud je to pravda,“ řekl astrofyzik Andrew Allan z Trinity College Dublin v Irsku, "byla by to první přímá detekce takové monstrózní hvězdy, která takhle ukončí svůj život.“

Je ale trochu těžké zjistit, co se přesně stalo. Všechno se totiž odehrálo v trpasličí galaxii zvané PHL 293B, vzdálené 75 milionů světelných let. V této vzdálenosti je nemožné rozeznat jednotlivé hvězdy, prostě nemáme technologii.

Existuje však typ hvězdy nazývaný modrá proměnná, která má rozpoznatelný světelný podpis. Tyto hvězdy jsou obrovské a na konci svého života. Jako takové jsou extrémně jasné a nestabilní a jejich světlo se může dramaticky lišit jak v jasu, tak ve spektru, protože podléhají výbuchům.

Hvězda byla jasnější než Slunce

V dřívějších pozorováních trpasličí galaxie byl tento podpis přítomen, což naznačuje, že hvězda byla 2,5 až 3,5milionkrát jasnější než Slunce. Když tým v srpnu 2019 otočil všechny čtyři optické teleskopy Evropské jižní observatoře na PHL 293B, byla nepřítomnost této hvězdy šokující.

"Bylo by velmi neobvyklé, že by tak masivní hvězda zmizela, aniž by vyvolala jasnou explozi supernovy,“ řekl Allan.

V posledních letech se však začaly objevovat důkazy, že hvězdy se skutečně mohou zhroutit přímo do černých děr, aniž by podstoupily výbuch supernovy. V roce 2017 byla publikována kniha o podobném jevu v galaxii vzdálené 22 milionů světelných let, kdy se červená obří hvězda najednou rozzářila, než zemřela, což vedlo astronomy k hypotéze, že hvězda prošla před svou smrtí selháním supernovy.

Kam se tedy hvězda poděla?

Na základě pozorování tým astronomů věří, že hvězda v PHL 293B byla v eruptivním stavu mezi lety 2001 a 2011 a o jejím skonu existují dva scénáře.

První je, že hvězda během svého zániku vyprodukovala velké množství prachu, přes který ji naší nedokonalou technikou už nevidíme.

V dalším scénáři astronomové soudí, že zjednodušeně tato hvězda prostě spadla do černé díry a neprošla z nějakého důvodu procesem supernovy. I když u tak velké hvězdy se obecně předpokládá, že před svým zánikem vytvoří supernovu, která pak září po obloze nejméně dalších pět let. Dále čtěte: Úžasné pozorování pomocí Hubbleova teleskopu. Umírání hvězd vytváří neuvěřitelné obrazce.