Vědci rozluštili tajemství extrémně odolných želvušek

Želvušky jsou extrémně odolní živočichové
Další 3 fotografie v galerii
 Země a Příroda
15. října 2019 08:39 / Internet
Želvušky jsou jedny z nejodolnějších organismů na planetě díky speciální ochraně DNA. Vědci nyní přišli na to, jak tento drobný tvor dokáže přežít i v podmínkách, ve kterých žádný jiný organismus nepřežije. Želvušky přežijí extrémní mrazy i teploty a mohou dlouho přežívat také ve slaném nebo kyselém prostředí.

Mezi nejpozoruhodnější stvoření na Zemi patří rozhodně želvušky, které jsou známé svou neuvěřitelnou odolností. Tento miniaturní živočich dokáže přežít i v podmínkách, kde všechny formy života umírají. Vědci nyní konečně odhalili, v čem tato jejich unikátní schopnost spočívá.

Želvušky žijí prakticky všude na Zemi a dokáží přežít skutečně v extrémně nehostinných podmínkách včetně silně radioaktivního prostředí. Vědci zahájili jejich výzkum s cílem získat zkušenosti pro vývoj nových léků. Díky studii přišli na to, že želvušky chrání jejich unikátní DNA, která obsahuje speciální bílkovinu.

Jedním z nejodolnějších druhů želvušky je Ramazzottius varieornatus. Vědci ho objevili v Anglii v potrubí staré stavby. Tyto želvušky chrání před negativními vlivy radiace bílkovina zvaná Dsup. Tato bílkovina byla použita pro léčebné účely poprvé v roce 2016.

V případě, kdy radiace zasáhne buňku, vznikají přitom molekuly, které začnou poškozovat lidskou DNA. Díky bílkovině Dsup se vstup těchto molekul do DNA výrazně omezí a zabraňuje tak jeho poškození.

Podobnou bílkovinu mají také želvušky, které ochraňuje zejména v případě, že takzvaně uschnou. Tento živočich je zvyklý na vlhké prostředí a v případě, že se ocitne v suchu, dokáže přežít i několik let díky bílkovině, která zabraňuje poškození jeho DNA. Dále čtěte: (Neuvěřitelný tvor, který dokáže přežít prakticky cokoli a je doslova nezničitelný).