Bájní a současní draci. Budou místo požírání princezen zachraňovat životy?

Varan komodský je největší žijící ještěr
Další 4 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
05. října 2018 12:50 / Depositphotos
Draky v nejrůznějších podobách známe z pohádek. Od těch jednohlavých až po devítihlavé saně chrlící oheň. A všichni se živili převážně princeznami. Draci existují i dnes. A zdá se, že ti by mohli být lidstvu užiteční.

Za současně žijící draky jsou považování varani z Komodských ostrovů, známí také jako komodští draci. Jsou to největší žijící ještěři, kteří dorůstají opravdu úctyhodných rozměrů. Největší dosud zaznamenaný exemplář měřil více než tři metry (3,13).

Některé dřívější studie tvrdily, že sliny varana komodského obsahují množství toxických bakterií, které mu pomáhají rychleji skolit kořist. Výzkum však ukázal, že sliny varanů komodských se složením nijak výrazně neliší od slin jiných predátorů. Ještě pozdější výzkum pak prokázal přítomnost dvou jedových žláz v dolní čelisti varanů, které produkují několik různých a jedovatých bílkovin.

Vědci z univerzity ve Virginii se pak rozhodli prozkoumat krev varanů. A výsledky jsou poměrně zajímavé. V krvi se totiž našly látky, které by mohly sloužit jako základ pro novou generaci antibiotik.

Většina žijících tvorů na Zemi má ve své DNA přítomny jednoduché bílkoviny známé jako antimikrobiální peptidy, které slouží jako ochrana proti virovým i bakteriálním infekcím.

Analýza krve komodských draků odhalila několik desítek doposud neznámých antimikrobiálních peptidů. Nejméně osm z nich je pak účinných v boji proti infekčním bakteriím Pseudomonas aeruginosa, často se vyskytujících v prostředí nemocnic, ale také proti bakteriím Staphylococcus aureus, které jsou příčinou nejrůznějších zánětů i těžkých, životu nebezpečných sepsí. O objevu, který pomáhá odstranit nádory, čtěte zde.

Zdá se tedy, že současní draci by mohli svou krví přispět k výrobě nových účinných antibiotik zachraňujících lidské životy.

Karel Kovka | inStory.cz