Vědci detekovali kovové částice v atmosféře zvláštní planety. Je žhavější než většina hvězd

V atmosféře extrémně horké planety je řada kovových částic
 Vesmír
17. srpna 2018 10:47 / Internet
V atmosféře extrémně horké planty KELT-9b vědci objevili kovové částice železa a titanu. Jedná se o vůbec první takový objev v atmosféře planety. Pro astronomy je to velice cenný poznatek v oblasti výzkumu exoplanet.

Pro většinu z nás je exoplaneta pouze místem ve vesmíru, které nikdy nebudeme moci navštívit, ale vědci z těchto vzdálených světů získávají cenné poznatky, které můžou jednou hrát klíčovou roli v kolonizaci a expanzi lidského druhu do vesmíru. Jedním z důležitých zjištění je také množství kovových prvků, které vědci poprvé detekovali v atmosféře exoplanety.

K tomuto objevu využil výzkumný tým složený z předních odborníků několika evropských zemí údaje ze speciálního spektrografu severní polokoule (HARPS-N), který je umístěn na Kanárských ostrovech.

Již v minulém roce astronomové zveřejnili data o teplotě exoplanety KELT-9b, která se pohybuje okolo 4300 stupňů Celsia. Ve srovnání s naším Sluncem, které má povrchovou teplotu okolo 6000 stupňů Celsia, se jedná o naprosto extrémní planetu. Tato vysoká teplota na povrchu planety je zapříčiněna zvláštní pozicí vůči její mateřské hvězdě.

První pozorování naznačovala, že exoplaneta má atmosféru tvořenou převážně vodíkem. Až nyní se vědci dozvěděli, že v atmosféře KELT-9b se vyskytuje řada kovových prvků včetně železa a titanu. Je to způsobeno obrovskou teplotou, která tyto kovy doslova odpařuje do atmosféry.

Díky tomuto zjištění vědci dokážou lépe nahlednout do způsobu, jakým se vzdálené exoplanety formovaly a také jak moc mají společného s planetami, které se nachází v naší sluneční soustavě. Dále čtěte: (Vesmírný teleskop zachytil pozůstatky pradávné hvězdné exploze).

Kam dál?