Šílené zjištění vědců: Zesílená imunita díky bizarním praktikám!

Objevy
25. července 2017 03:00 / redakce
No, někteří si asi raději počkají na vývoj nového léku Shutterstock
Vědci mají stále napilno. Nyní jim v hlavě začala vrtat záhada kmene z Papuy Nové Guiney, který naprosto odolává takovým chorobám, jako je demence či nemoc šílených krav.

A co stojí za zesílenou imunitou těchto lidí? Jsou to jejich tak trochu prapodivné praktiky. Obyvatelé kdysi naprosto izolovaného kmene měli dlouhé roky ve zvyku pojídat mozky svých zemřelých příbuzných. Paradoxně si tím v těle vytvořili látky proti zákeřné demenci i jiným chorobám, které postihují mozek. S tvrzením přišli britští vědci, kteří spolupracují s kolegy z Papuy-Nové Guiney. Zatímco muži pojídali z úcty k příbuzným pouze jejich maso, ženy a děti se ládovaly jejich mozky.

Kanibalismus si ale vybral jinou daň. U obyvatel kmenu se začalo objevovat degenerativní onemocnění mozku zvané "kuru", které mělo za následek vymření části kmenové populace. Když byl v roce 1950 kanibalismus zakázaný, epidemie kuru začala ustupovat. Někteří členové kmene si ovšem díky konzumaci mozku vyvinuli genetickou odolnost vůči molekule, která způsobuje fatální onemocnění mozku jako je choroba šílených krav či demence.

Podle vědců je preventivní gen obrovským krokem k pochopení nejen uvedených chorob, ale i Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby. Gen totiž ochraňuje člověka před působením proteinů prionů, které těla savců přirozeně produkují. Ve zmutované podobě ovšem napadají tkáň a chovají se jako virus. „Toto je revoluční příklad Darwinovy evoluce u lidí,“ řekl na adresu genetické prionové změny, která poskytla trvalou a kompletní ochranu proti demenci londýnský vědec John Collinge.