Záhadný objev, který způsobí naprosté zemětřesení. Vědci jsou ohromeni novou sílou!

Byla objevena pátá síla...?
 Objevy
27. června 2017 07:00 / Pixabay.com
Vědci z Institutu pro jaderný výzkum v Debrecínu prohlásili, že možná našli důkaz o nové základní přírodní síle, o níž jsme dosud neměli ani potuchy.

Úchvatný objev se fyzikům podařilo uskutečnit v experimentálním laboratoři, když si všimli anomálii při rozpadu částic, uvedl magazín Nature.com.

Attila Krasznahorkay z Maďarské akademie věd a tým kolem něj se objevem pochlubil již v roce 2015, nikdo ho však nebral příliš vážně. A to i přesto, že by to mohlo znamenat odhalení nové částice - bosonu, který je 34-krát těžší než elektron. Vědci z kalifornského institutu byli vůči myšlence maďarských vědců skeptičtí, ale zároveň je nadchla. Experimentální výsledky se bude v průběhu tohoto roku snažit potvrdit nebo vyvrátit několik institucí a laboratoří.

Mezi čtyři základní fyzikální přírodní síly patří gravitace, elektromagnetismus, slabé a silné nukleární síly. Nyní však vědci uvažují i o páté síle, protože za poslední desetiletí nedokázali pomocí známého fyzikálního modelu částic vysvětlit temnou hmotu, jejíž neviditelná substance tvoří až 80 procent vesmíru. Teoretici tedy začali uvažovat o nových exotických částicích, například o tmavých fotonech, které jsou nositeli elektromagnetické síly.

Krasznahorkay a jeho tým hledali důkazy existence tmavých fotonů, ale našli něco úplně jiného. „O našich experimentálních výsledcích jsme pevně přesvědčeni," řekl Krasznahorkay. Testování totiž maďarský tým zopakoval několikrát po sobě v průběhu tří let, aby eliminoval všechny myslitelné zdroje chyb. Teprve pak s objevem vyšli na veřejnost.

Částice s pracovním názvem 17-MeV by mohl být boson se silou extrémně krátkého dosahu, která působí jen do násobků šířky atomového jádra. „Možná jsme svědky prvního kontaktu s fyzikou neviditelného vesmíru," míní Jesse Thaler, teoretický fyzik Massachusettského technologického institutu v Cambridge. Podle některých odborníků nás příroda překvapila již dříve, proto by bylo bláznovství nepokusit se experiment ověřit a brát ho vážně přesto, že se jeví jako nepravděpodobný.

◼ redakce / inStory.cz