V Mexiku objevili tajemnou jeskyni. Pyšní se světovým unikátem

Voda je neuvěřitelně čistá a potápěč jako by se volně vznášel v prostoru
Další 2 fotografie v galerii
 Objevy
10. března 2018 12:37 / Pixabay
Tajemné podzemní jeskyně zaplavené vodou, které se nazývají cenoty, jsou specialitou Yucatánu. Celý poloostrov je jimi doslova provrtaný skrz naskrz. Mayové věřili a vlastně dosud i věří, že cenoty jsou vstupem do Xibalby, tedy mayského podsvětí.

Dříve byly téměř jediným zdrojem pitné vody pro místní indiány, dnes jsou velkou turistickou atrakcí a jejich neuvěřitelně průzračná voda láká potápěče z celého světa. Podle některých vědců cenoty vytvořil meteorit, který před zhruba 65 milióny let dopadl na Yucatánský poloostrov a podle některých teorií znamenal konec dinosaurů na Zemi.

Cenoty jsou pochopitelně již dlouhá léta i cílem archeologů a potápěčů, kteří zde hledají artefakty po dávných původních obyvatelích poloostrova. A při jednom z těchto průzkumů se jim podařilo najít průchod mezi dvěma podvodními jeskyněmi, díky kterému tak objevili dosud nejdelší zaplavenou jeskyni na světě. O jiném objevu pod hladinou jezera jsme psali v tomto článku.

O objev se zasloužili členové projektu Gran Acuífero Maya, kteří se zkoumání jeskyní u pobřežního městě Tulum věnovali několik let. Nejdelší podvodní jeskynní systém sestává z jeskyní Dos Ojos a Sac Actun a měří neuvěřitelných 347 kilometrů!

Mnohé z jeskyní na Yucatánském poloostrově byly svého času nad úrovní moře a byly zcela nebo částečně suché. V mnohých zdejších jeskyních, včetně Sac Actun, vědci objevili důkazy o jejich lidských obyvatelích, pozůstatky vyhynulých živočichů či různé předměty mayské kultury.

„Tato obrovská jeskyně představuje nejdůležitější podvodní archeologické naleziště na světě a obsahuje přes stovky archeologických kontextů. Zdokumentovali jsme v ní důkazy o prvních obyvatelích Ameriky, jakož i o vyhynulé fauně a samozřejmě o mayské kultuře," vyjádřil se o nálezu potápěč a archeolog Guillermo de Anda.

I při své úctyhodné délce téměř 350 kilometrů má nově objevená jeskyně do absolutního rekordu daleko. Nejdelší doposud objevenou jeskyní na světě je Mamutí jeskyně v americkém státě Kentucky, jejíž prozkoumané podzemní prostory jsou téměř dvakrát tak dlouhé. Dosahují totiž délky 650 kilometrů!

Karel Kovka | inStory.cz