Astronomové našli poprvé exoplanety detekcí rádiových vln. A to pouhých sto šedesát světelných let od Země

16. října 2021 08:39 / Radek Chlup
Čtyři rudí trpaslíci poblíž sluneční soustavy vysálají rádiové vlny  Pixabay
Astronomové zaznamenali pouhých 160 světelných let od Země čtyři červené trpasličí hvězdy, které by měly být při rádiových pozorováních tiché. Podle expertů však vydávají rádiové signály. Nejlepším vysvětlením jsou skryté exoplanety.

Hned na začátku si musíme ujasnit to, že nejde o detekci vyspělé mimozemské civilizace. Pravděpodobně je to výsledek interakce mezi exoplanetou a magnetickým polem hvězdy generující intenzivně silné polární záře. Ty je možné detekovat s pomocí radioteleskopu Low Frequency Array (LOFAR).

Tyto hvězdy byly objeveny v roce 2019, ale jejich nynější přezkoumání poukazuje na nový druh lovu exoplanet.

První rádiová detekce exoplanet

„Objevili jsme signály z 19 červených trpaslíků, z nichž čtyři lze nejlépe vysvětlit existencí planet, které je obíhají,” míní Benjamin Pope, fyzik z Queenslandské univerzity.

Také planety sluneční soustavy vydávají silné rádiové vlny, neboť jejich magnetické pole integruje se slunečními větry. Například Jupiter takto integruje se svým měsícem Io, což způsobuje na plynné planetě  velké polární záře v Joviánských pólech. A ty jsou hlasité v rádiovém spektru.

Rádiové vlny jiných planet jsme nikdy předtím nedetekovali, proto jde o důležitější objev, než se může na první pohled zdát.

Tyto polární záře nejsou tak odlišné od těch na Zemi, pouze vznikají jinak. Na Zemi k nim dochází, protože pozitivně nabité částice ze Slunce integrují s její magnetosférou. Na Jupiteru za to také může Slunce, ale zároveň se to samé odehrává s měsícem Io.

Velmi silné polární záře

Magnetické pole není dost silné a vzdálenosti jsou příliš velké na to, aby došlo k podobné interakci s planetami ve sluneční soustavě. Červení trpaslíci jsou ale jiní. Mají mnohem silnější magnetické pole než Slunce a exoplanety, které kolem nich obíhají.

Proto planetární vědci očekávali, že interakce trpaslíka a exoplanety bude připomínat Jupiter a Io, ale bude mnohem silnější. Vznikaly by obrovské polární záře na pólech hvězdy.

V budoucnu by bylo účinné „lovit” exoplanety s pomocí radiálních metod než těch tranzitních, kdy projde exoplaneta skrze sluneční světlo a teleskop. Psali jsme také: Jedna z nejčernějších exoplanet brzy zanikne. Rozpadá se její oběžná dráha.

Zdroj: Nature