Ve sluneční soustavě je osm známých planet. Pokud planeta 9 skutečně existuje, vědci už vědí, kde ji hledat

04. září 2021 13:09 / Mirka Malá
Někde tam zřejmě je Pixabay
Ve sluneční soustavě je osm známých planet (protože Pluto planetou není), ale nějaký čas už existují důkazy o existenci ještě jedné planety. Hypotetická planeta 9 ale zatím objevena nebyla, ale vědci už vědí, kde ji hledat.

Planeta 9 číhá na vnějším okraji naší sluneční soustavy. Tento svět zatím není úplně prozkoumaný, ale nová studie zjistila, kde by se měla nacházet.

Důkazy dodala gravitace

Důkazy pro existenci a umístění planety 9 pocházejí z jejího gravitačního působení na jiná tělesa. Pokud planeta existuje, její gravitace ovlivní oběžné dráhy jiných planet. Pokud se tedy zdá, že něco tzv. tahá za planetu, stačí trocha matematiky a vypočítáte umístění zdroje. Tak byl objeven Neptun, když si John Couch Adams a Urbain Le Verrier nezávisle všimli, že Uran je přitahován neviditelnou planetou.

V případě planety 9 není žádný gravitační účinek. Vidíme zvláštní seskupení malých ledových těles ve vnější sluneční soustavě, známých jako objekty Kuiperova pásu (KBO). Pokud by za Kuiperovým pásem nebyla žádná planeta, dalo by se očekávat, že dráhy KBO budou náhodně orientovány v orbitální rovině sluneční soustavy. Ale místo toho je spousta oběžných drah KBO seskupena ve stejné orientaci. Je možné, že je to jen náhodné, ale není to pravděpodobné.

V roce 2016 se vědci podívali na statistické rozložení KBO a dospěli k závěru, že shlukování bylo způsobeno nezjištěnou vnější planetou. Na základě jejich výpočtů má tento svět hmotnost 5 Zemí a je asi 10krát vzdálenější od Slunce než Neptun. Byla dokonce vypočítána široká oblast, kde by planeta mohla být. Ale žádná planeta nalezena nebyla. To vedlo některé vědce k závěru, že planeta neexistuje. Jiní zašli tak daleko, že tvrdili, že planeta 9 existuje, ale není vidět, protože je to prvotní černá díra.

Nová studie tedy přezkoumala tu původní a shledala, že shlukování je stále statisticky neobvyklé. Je jen 0,4procentní pravděpodobnost, že to bude náhoda. Když přepočítali pravděpodobnou oběžnou dráhu planety 9, dokázali lépe lokalizovat oblast jejího hledání.

Planeta 9 je blíže Slunci

Podle nové studie je nově vypočítaná oběžná dráha pro planetu 9 blíže ke Slunci, než se původně předpokládalo. To je zvláštní, protože pokud je blíž, měli jsme ji už dávno najít. Autoři ale tvrdí, že pokud planeta existuje, měla by být v blízké budoucnosti detekovatelná observatoří Vera Rubin.

Ani tato studie ale není zcela průkazná a mnoho astronomů stále tvrdí, že planeta 9 prostě neexistuje. Tato studie však jasně vede k tomu, že už se o tom nebudeme muset hádat další desetiletí. Buď bude planeta 9 brzy objevena, nebo to pozorování vyloučí a prostě neexistuje. Dále čtěte: Astronomové jsou konečně na stopě zdroji kosmických paprsků Mléčné dráhy.

Zdroj: ArXiv.