Astronomové jsou konečně na stopě zdroji kosmických paprsků Mléčné dráhy

Zdroj kosmických paprsků byl záhadou po jedno celé století
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
31. srpna 2021 10:56 / Depositphotos
Je to zhruba století zpátky, co si astronomové uvědomili, že část radiace, která je v zemské atmosféře, je vesmírného původu. A to nakonec vedlo k objevu kosmických paprsků, vysokoenergetických protonů a atomových jader, které jsou zbaveny elektronů a zrychleny na relativistické rychlosti, tedy takové, jež jsou blízké rychlosti světla.

Jenomže tento objev vyvolal více otázek než odpovědí. Odkud se paprsky berou a co je zrychluje na tak obrovskou rychlost?

Stoletá záhada

Vědci se domnívali, že kosmické paprsky pocházejí z mnoha zdrojů. Z našeho Slunce, supernov, záblesků gama záření (GRB) a aktivních galaktických jader, přesto je ale jejich přesný původ od jejich prvního objevu v roce 1912 záhadou. Podobně astronomové teoretizovali o tom, že zbytky supernov (následné efekty výbuchů supernovy) jsou zodpovědné za jejich zrychlení téměř na rychlost světla.

Při cestě naší galaxií hrají kosmické paprsky roli v chemickém vývoji mezihvězdného média (ISM). Pochopení jejich původu je proto zásadní pro pochopení vývoje galaxií.

V posledních letech vedla vylepšená pozorování některé vědce ke spekulacím, že zbytky supernov vedou ke vzniku kosmických paprsků, protože protony, které urychlují, interagují s protony v ISM za vzniku gama paprsků s velmi vysokou energií (VHE).

Gama paprsky jsou však také produkovány elektrony, které interagují s fotony v ISM, které mohou být ve formě infračervených fotonů nebo záření z kosmického mikrovlnného pozadí (CMB). Určení hlavního zdroje je proto prvořadé pro určení původu kosmického záření.

Odpovědí jsou supernovy

V naději, že tato záhada bude konečně objasněna, výzkumný tým z mnoha světových univerzit a Národní astronomické observatoře Japonska (NAOJ) pozoroval zbytek supernovy RX J1713.

Všechna data, která během pozorování získali, vedla k jasnému zjištění. Bylo prokázáno, že na protony připadá zhruba 70 procent kosmických paprsků, zatímco na elektrony kosmického záření připadá 30 procent.

Tato zjištění jsou průkopnická, protože je to vůbec poprvé, kdy byl kvantifikován možný původ kosmických paprsků. Jde také o dosud nejjasnější důkaz, že zbytky supernov jsou zdrojem kosmického záření. Tyto výsledky také ukazují, že gama záření z protonů je běžnější v mezihvězdných oblastech bohatých na plyn, zatímco paprsky způsobené elektrony jsou v oblastech chudých na plyn.

To podporuje to, co mnozí vědci předpovídali, totiž že tyto dva mechanismy společně ovlivňují vývoj mezihvězdného média. Dále čtěte: Dysonova sféra je odpovědí na existenci vysoce vyspělých mimozemských civilizací.

Zdroj: Universe Today.