Známý potopený osmý kontinent Zealandia je dvakrát tak starý, než se dosud myslelo

Země a Příroda
16. srpna 2021 11:58 / Mirka Malá
Vědci chtějí Zealandii prohlásit za osmý kontinent World Data Center for Geophysics & Marine Geology, National Geophysical Data Center, NOAA
Leží asi 1 066 metrů pod jižním Pacifikem. Má rozlohu skoro 3,3 miliony čtverečních kilometrů, což znamená, že je velký zhruba jako polovina Austrálie. Řeč je o kontinentu Zealandia. I když zatím mezi vědci stále nepanuje shoda na tom, zda je Zealandia kontinent, nebo ne.

Spor spočívá v tom, že neexistuje vlastně žádný orgán, který by oficiálně mohl nějaké území prohlásit kontinentem. Přesto je Zealandie za kontinent považována, protože kdyby z oceánů zmizela část vody, rozhodně by tu další kontinent byl.

Je ale starší, než jsme si dosud mysleli

Aktuální problém se Zealandií spočívá ale někde jinde. V minulosti z odebraných vzorků vyplývalo, že Zealandie je stará asi 500 milionů let, zatímco všechny ostatní kontinenty jsou podle stejných analýz staré 1 miliardu let.

Nedávná studie ale zjistila, že část ponořeného kontinentu je dvakrát starší, než si geologové dříve mysleli. "Tato nová studie uzavírá veškeré otazníky okolo kontinentů," uvedla Rose Turnbull, novozélandská geoložka, která je spoluautorkou studie. "Už není pochyb, že žijeme na vrcholu kontinentu.“

Kontinent Zealandia, termín vytvořený geofyzikem Bruce Luyendykem v roce 1995, je tvořen Novým Zélandem a řadou ponořených kusů kůry, které se odlomily ze starověkého superkontinentu Gondwana asi před 85 miliony let. Asi 94 procent z toho je pod vodou. Zealandia se potopila asi 30 až 50 milionů let poté, co se odtrhla od Gondwany.

A výsledky nového průzkumu vzorků ukázaly, že samotná kůra Zealandie byla kdysi součástí jiného superkontinentu známého jako Rodinia, který se vytvořil před 1,3 miliardami až 900 miliony let. Jinými slovy, geologická historie Zealandie začíná mnohem dříve než před 500 miliony let.

Jak Zealandie vypadá

Součástí nové studie bylo také vytvoření 4D mapy. Mapa, součást globální iniciativy zaměřené na průzkum celého oceánského dna planety do roku 2030, také odhalila velikost a pobřeží Zealandie v nebývalých detailech. Tým navíc vytvořil tektonickou mapu ukazující umístění kontinentálních a oceánských krust, které tvoří ponořenou pevninu.

Tyto nové podrobné mapy spojené s objevem, že části Zealandie jsou starší, než si geologové mysleli, jsou dalším důkazem pro tvrzení, že Zealandie by měla být skutečně považována za osmý kontinent. "Doufáme, že se Zealandia nakonec dostane na obecné mapy světa, bude se o ní vyučovat ve školách a bude se jí říkat jménem, stejně jako Antarktidě,“ uzavřeli vědci svoji práci. Dále čtěte: Egyptu dojde voda během deseti let.

Zdroj: Business Insider.