Magnetické pole, které nás chrání, má svůj cyklus. Mění se každých 200 milionů let

Země a Příroda
22. srpna 2021 17:03 / Mirka Malá
Nikdo neví, co se stane, až se zase změní Depositphotos
Magnetické pole Země mění svůj směr i sílu. To, jak rychle se tyto změny dějí, je nejen velmi zajímavé, ale také důležité. Protože tato planetární funkce nás všechny chrání před nebezpečným vesmírným zářením.

Nová analýza starověkých lávových proudů ve východním Skotsku vyplnila některé zásadní mezery o našich vědomostech v souvislosti s magnetickým polem.

Cyklus magnetického pole trvá 200 milionů let

Výsledkem studie je zjištění, že magnetické pole má skutečně svůj cyklus, přesně 200 milionů let, během kterých mění svoji intenzitu. Respektive slábne a pak zase posiluje.

"Naše zjištění, pokud jsou dána do souvislostí se stávajícími soubory dat, podporují existenci přibližně 200 milionů let dlouhého cyklu v síle magnetického pole Země souvisejícího s procesy hluboko v Zemi,“ říká paleomagnetistka Louise Hawkins z University of Liverpool. "Jelikož téměř všechny naše důkazy o procesech uvnitř nitra Země jsou neustále ničeny deskovou tektonikou, je zachování tohoto signálu hluboko uvnitř Země mimořádně cenné.“

Na vzorky hornin ze starověkých lávových proudů byly použity termální a mikrovlnné paleomagnetické analytické techniky, přičemž zarovnání minerálních krystalů uvnitř nich odhalilo stav magnetického pole Země v době, kdy byly původně vytvořeny.

Jak nás tento cyklus ovlivní v budoucnosti?

Tým zjistil, že před 332 až 416 miliony lety došlo k poklesu intenzity magnetického pole, který se shoduje s dalším poklesem z doby před 120 miliony let. Během dřívějšího období dosahovalo pole kolem Země přibližně čtvrtiny síly, kterou má dnes.

Pokud tomu tak skutečně je, magnetické póly se překlápějí nebo obracejí, a to tedy každých 200 000 až 300 000 let. Otázkou nyní ovšem je, jaký to bude mít dopad na všechny technologie, které jsme jako lidstvo ještě neměli, když se tak dělo naposledy.

Čím více víme o historii magnetického pole Země obecně, tím lépe můžeme předpovědět, co bude dál. Pokud se v našem silovém poli proti vesmírnému záření začnou objevovat problémy, musíme o tom vědět co nejdříve. Dále čtěte: Známý potopený osmý kontinent Zealandia je dvakrát tak starý, než se dosud myslelo.

Zdroj: PNAS.