Během policejní razie v Brazílii byla objevena dokonalá fosilie pterosaura. Stala se předmětem nelegálního obchodu

30. srpna 2021 06:21 / Lukáš Bauer
Dokonale zachovalá fosilie byla objevena během razie v Brazílii Wikimedia Commons / Sergey Krasovskiy
Během policejního zásahu v Brazílii byla objevena fosilie ptakoještěra takové kvality, nad kterou paleontologové žasli. Fosilie ptakoještěra Tupandactylus navigans byla jednou z mnoha, které brazilská policie zajistila během razie na nelegální obchodníky s fosiliemi.

Během razie na pašeráky nelegálně získaných fosilií, která před několika lety proběhla v Brazílii, zabavili policisté více než tři tisíce kusů různých fosilních vzorků. Tyto vzorky byly následně předány do péče paleontologů, kteří si po několikaletém zkoumání uvědomili, že se mezi fosiliemi nachází svatý grál v podobě nejzachovalejší kostry pterosaura, která kdy byla objevena.

Velice dobře zachovalá kostra Tupandactylus navigans, který patří do skupiny chocholatých pterosaurů, se paleontologům zjevila poté, co je napadlo spojit přibližně dva metry dlouhou vápencovou desku, která byla rozlomena na několik kusů. Díky následnému CT skenování vědci dokázali v desce rozpoznat typickou hlavu tohoto zvířete spolu s částí jeho těla.

Velice vzácná fosilie

Objev je natolik významný zejména proto, že zkamenělé kostry pterosaurů jsou velice vzácné kvůli tomu, že jejich kosti byly značně tenké, duté a tedy i velice křehké. Díky tomu jsou ve fosilních záznamech prakticky jen hlavy těchto tvorů, které jsou mnohem pevnější. Díky specifickým podmínkám na dně dávno zaniklého jezera, kde byla fosilie pohřbena, v dnešním formaci Crato, došlo k pozoruhodnému zachování měkkých hřebenů a zobákových tkání tohoto neobvykle vyhlížejícího tvora.

Nízká aerodynamika umožnila krátké lety

„Tento ptakoještěr měl v rozpětí křídel přes 2,5 metru a byl vysoký 1 metr, přičemž čtřicet procent z jeho výšky tvořil typický hřeben hlavy. S tak vysokým hřebenem a relativně dlouhým krkem mohlo být zvíře omezeno na lety na krátké vzdálenosti,“ uvedl pro CNN paleontolog Victor Beccari.

Tato zvláští skupina okřídlených ještěrů žila v oblasti dnešní Brazílie přibližně před 115 miliony lety. Díky tomuto fosilnímu nálezu, který policie uchránila před prodejem na černém trhu, se nyní paleontologové mohou dozvědět o životě a vývoji pterosaurů mnohem více, než jim umožnily dříve nalezené fosilní záznamy. Dále čtěte: (Tuto obří masožravou stonožku byste potkat určitě nechtěli. Na ostrově v Pacifiku je vrcholným predátorem).

Zdroj: Sciencealert.com.