Vědci objevili gen odpovědný za jeden z nejsmrtelnějších typů rakoviny prsu

Věda a Výzkum
06. dubna 2021 16:06 / Mirka Malá
Léčba rakoviny prsu bude díky tomuto objevu zase o něco dál Depositphotos
Vědci v Austrálii objevili gen zodpovědný za zvláště agresivní typ hormonálně citlivého karcinomu prsu, který má tragicky nízkou míru přežití.

Vědci nyní doufají, že jejich objev dramaticky zlepší špatné prognózy, které zatím pacienti s tímto typem rakoviny mají.

Rakoviny prsu je hned několik typů

U rakoviny prsu lékaři určují hned několik typů, jako je rakovina prsu citlivá na hormonální receptory, HER2 pozitivní nebo nehormonálně citlivá a co hůř, jen v rámci těchto skupin existuje ještě více dalších typů, které mohou na léčbu reagovat odlišně.

Hormonálně citlivé rakoviny prsu rostou v reakci na hormony, jako je estrogen nebo progesteron. Na tyto typy mají lékaři řadu léků k jejich léčbě, jako je hormonální terapie. Tyto typy rakoviny prsu mají obvykle lepší výsledky než rakoviny, které nejsou citlivé na hormony.

"U malého procenta pacientů však dochází k velmi agresivní rakovině, která vede k nejhorším výsledkům u všech typů rakoviny prsu, přičemž polovina všech žen na tuto nemoc zemře,“ uvedla epigenetička z Institutu lékařského výzkumu Harryho Perkinse Pilar Blancafort. "Když se podíváme na tyto druhy rakoviny, zjistíme, že jsou větší a mají tendenci se častěji šířit do lymfatických uzlin a mají vyšší úmrtnost. Potřebovali jsme jen způsob, jak je identifikovat.“

Gen podporuje růst nádorů

V roce 2012 skupina vědců rozdělila rakovinu prsu do 10 různých podskupin, každou s různými genetickými změnami a klinickými výsledky. Jeden z těchto shluků v rakovinách pozitivních na estrogenové receptory (ER +) nazývaný IntClust2 má obzvláště špatnou prognózu, přičemž pouze jeden shluk je na tom hůře.

Tým v roce 2012 poznamenal, že nádory IntClust2 byly charakterizovány tím, že část DNA v chromozomu 11 byla významně amplifikována. Tato část chromozomu má spoustu potenciálně rakovinotvorných genů nazývaných onkogeny, které již byly vědcům známy, ale zejména jeden gen, nazývaný AAMDC, přiměl současné vědce k dalšímu výzkumu.

Vědci zjistili, že přibližně 25 procent nádorů vykazovalo tuto AAMDC amplifikaci a všechny byly spojeny převážně s nádory ER +.

"AAMDC chrání rakovinné buňky před odumíráním a udržuje jejich růst, když je nádor umístěn v podmínkách, kdy je nedostatek živin a když je hladový po estrogenu, který by jinak zabíjel většinu rakovin citlivých na hormony,“ vysvětluje Blancafort. "Proto věříme, že funkcí AAMDC podporující rakovinu je fungovat jako taková souprava pro přežití, která umožní nádorům přizpůsobit se těmto podmínkám a podporovat růst a množení buněk rakoviny prsu v podmínkách metabolického stresu.“

Je zajímavé, že tato amplifikace AAMDC se také vyskytuje u rakoviny vaječníků, prostaty a plic, takže tento výsledek může být relevantní i pro jiné typy rakoviny.

"Důležité je, že nyní můžeme tyto druhy rakoviny najít hledáním vysokých hladin AAMDC v nádorových buňkách. Proto jde o významný objev,“ dodává Blancafort. Dále čtěte: Nové ohnisko eboly naznačuje, že virus by se mohl skrývat roky uvnitř lidského organismu.