Překvapivý objev v měsíčních kráterech přepisuje teorii o vzniku Měsíce

Na Měsíci je více kovů, než se dosud myslelo
Další 2 fotografie v galerii
 Vesmír
05. července 2020 13:56 / Pixabay
Vědci si stále nejsou zcela jisti, jak Měsíc vznikl, i když existuje mnoho hypotéz. Teď jsou tu ale nová zjištění, týkající se kovových usazenin v měsíčních kráterech, která všechno mění.

Zjednodušeně řečeno, zjištění naznačují, že v měsíčních kráterech je více kovů, jako je železo a titan, než jsme si mysleli, a to by mohlo ukazovat na bohatou zásobu tohoto materiálu pod měsíčním povrchem.

Právě kovy vypovídají hodně o vzniku Měsíce

Jsou to právě kovy a jejich množství, co je jednou z klíčových stop, které astronomové nyní mají, když se snaží zjistit, jak Měsíc vlastně vznikl. Jakékoli novinky o těchto údajích nám mohou říct více o původu Měsíce.

Zatímco nejrozšířenější hypotézou bylo, že Měsíc byl odstředěn ze zemské kůry v důsledku masivní kolize s třetím tělesem, kůra naší planety obsahuje méně oxidu železa než ta měsíční, což je něco, co se vědci snaží vysvětlit už dlouho.

Tento nový výzkum předpokládá, že těsně pod měsíčním povrchem leží ještě více kovového materiálu, než se dosud myslelo, což by ovšem nedávalo smysl, pokud by se Měsíc podle starých hypotéz skutečně odstředil z relativně chudé zemské kůry.

"Opravdu to vyvolává otázku, co to znamená pro naše předchozí hypotézy o formování Měsíce,“ říká kosmický vědec Essam Heggy z University of Southern California.

Kovy jako důkaz

"Zlepšením našeho chápání toho, kolik kovu leží pod povrchem Měsíce, mohou vědci omezit nejasnosti ohledně toho, jak vznikl, jak se vyvíjí a jak přispívá k udržení života na Zemi," řekl Heggy.

Nejnovější studie je výsledkem radarových odečtů z miniaturního vysokofrekvenčního  přístroje na palubě NASA Lunar Reconnaissance Orbiter, který v současné době krouží kolem Měsíce.

Následná analýza využívající data z jiných přístrojů a kosmických lodí potvrdila, že větší krátery obsahovaly více kovu, pravděpodobně proto, že jsou také hlubší. To naznačuje, že pod povrchem, který je relativně bez kovů, je kovů mnohem víc, než se dosud myslelo.

"Tento vzrušující výsledek z Orbiteru ukazuje, že i po 11 letech provozu na Měsíci stále objevujeme nové věci o historii našeho nejbližšího souseda," říká planetární vědec Noah Petro z Goddard Space Flight Center NASA.

Existuje stále mnoho nejasností a otázek

Samozřejmě ale existuje stále mnoho otázek, proto také probíhá další výzkum, aby se zjistilo, zda toto spojení mezi ložisky kovů a většími krátery platí i na jižní polokouli Měsíce.

Je možné, že Měsíc byl nakonec utvořen z materiálu ležícího mnohem hlouběji uvnitř Země, než se dříve myslelo, nebo že tyto další kovy jsou výsledkem roztaveného měsíčního povrchu, který se postupně ochladil.

Existuje jen velmi málo potenciálních možností a zůstává mnoho otázek, ale zveřejnění takových zjištění pomáhá odstranit některé neznámé informace o Měsíci. A to platí i pro jiné měsíce ve Sluneční soustavě.

"Naše Sluneční soustava má více než 200 měsíců a porozumění úloze, kterou tyto měsíce hrají při formování a vývoji planet, jež obíhají, nám může poskytnout hlubší vhled do toho, jak a kde by se mohly formovat životní podmínky mimo Zemi a jak by to mohlo vypadat," uzavřel Heggy. Dále čtěte: Už konečně víme, co se stane, když něco strčíme do černé díry. Vědci svoji teorii potvrdili na testech se zvukem.

Mirka Malá | inStory.cz