Některá zvířata včetně psů využívají jako navigaci zemský magnetismus. Zjistili to čeští vědci

Lovečtí psi využívají magnetismus k navigaci
Další 1 fotografie v galerii
 Země a Příroda
01. července 2020 12:23 / Pixabay
Vědci z České zemědělské univerzity zjistili, že psi stejně jako někteří další tvorové využívají na cestě k cíli zemský magnetismus. Podle jejich výzkumu se totiž psi velmi pravděpodobně srovnávají krátkým během podél severojižní magnetické osy. Výsledky studie vycházejí z pozorování celkem sedmadvaceti různých loveckých psů.

Nový výzkum, během kterého pozorovali vědci z České zemědělské univerzity (ČZU) celkem sedmadvacet psů, naznačuje, že psi využívají při cestě ke svému cíli magnetismu Země. Vědci si totiž všimli, že naši čtyřnozí přátelé se srovnávají krátkým během podél severojižní magnetické osy.

Magnetismus Země jako navigace

Tento objev by mohl vysvětlit, proč některá zvířata včetně psů mají velice dobrý orientační smysl. Za touto navigační dovedností se tak zřejmě nachází magnetorecepce, tedy schopnost vnímat magnetické pole naší planety. Vědci se již delší dobu domnívali, že zvířata mají tuto schopnost, ale chyběly vědecké důkazy.

Během experimentů vědci využili speciální minikamery a systémy GPS, kterými vybavili lovecká plemena a téměř tři roky sbírali údaje. Výzkum byl zaměřen zejména na schopnost psů navrátit se z velice nepřehledného lesního terénu. Většina psů se vracela zcela novou trasou, kterou předtím neběželi, ale také pomocí vlastní pachové stopy.

Vrátí se prakticky odkudkoliv

Ve chvíli, kdy pes opustil svou stopu, bylo to vždy, pokud nalezl zkratku. Během odloučení od své stopy tak pes musel využívat schopnost, která mu napovídá správný směr při návratu ke svému majiteli. Vědci se domnívají, že tento „kompasový běh“ pomáhá psům se zarovnáním jejich mentální mapy prostředí podle magnetického pole a tím k nastavení správného směru k majiteli.

Díky této schopnosti pes dokáže uspořit během návratu velké množství energie, protože se řídí instinktivně a nemusí se soustředit na sledování stopy. Podle vědců tak vnímání mangnetického pole Země poskytuje psům a ostatním tvorům, které ho dokáží detekovat, výborné navigační schopnosti zejména při běhu na dlouhé vzdálenosti. Dále čtěte: (Tým kanadských vědců přišel s přelomovým objevem ohledně koronaviru. Netopýři si vyvinuli unikátní imunitu).