Vědci zaznamenali zcela průlomový objev. Poprvé v historii viděli neznámou částici hmoty

Věda a Výzkum
07. července 2020 07:53 / Lukáš Bauer
Vědci zaznamenali průlomový objev Max Brice / CERN
Vědcům pracujícím v nejsložitějším zařízení na světě, takzvaném Velkém hadronovém urychlovači, se podařilo poprvé v historii pozorovat zcela neznámou částici hmoty. Tato jedinečná částice se podle vědců skládá ze čtyř kvarků, což je složení, se kterým novodobá fyzika nepočítá.

Fyzikům z Velkého hadronového urychlovače se podařil průlomový objev, když poprvé v historii viděli zvláštní druh částice, který současná fyzika nezná. Tato jedinečná částice hmoty byla totiž složena z celkem čtyř kvarků. Díky tomuto revolučnímu objevu budou vědci schopni lépe pochopit, jak záhadné kvarky fungují.

Kvarky jsou dosud nejmenší objevené částice, ze kterých jsou tvořeny takzvané hadrony, tedy například elektrony a protony, které jsou součástí každého atomu. Kvarky jsou přitom základním stavebním kamenem celého vesmíru. Již v roce 1974 se objevily první modely počítající s tím, že kvarky se skládají z dalších menších částic, takzvaných preonů, jejiž skutečná existence však nikdy nebyla prokázána.

Kvarky jsou velice zvláštní částice

Díky objevu dosud neznámé částice budou fyzici schopni lépe pochopit samotnou existenci a fungování kvarků včetně jejich spojení, které je klíčem k vytváření větších částic. Samotné kvarky jsou přitom velice zvláštní částice a současná fyzika má k jejich vyjádření jen omezené možnosti.

Kvarky se rozdělují na šest takzvaných vůní. Podle nich existují kvarky typu dolů, nahoru, podivný, půvabný, spodní neboli krásný a svrchní neboli pravdivý. Každý zmíněný kvark je přitom dále rozdělován na barvy, které vyjadřují druh jeho náboje.

Zcela nový rozměr subatomární fyziky

Dosud bylo známo, že kvarky jsou kombinovány buď dva nebo tři, ale již delší dobu vědci spekulovali o možnostech, které kombinují kvarků až pět. Nyní poprvé v historii fyziky mohli vědci tuto částici složenou z více kvarků spatřit. Nový objev tak přináší další rozměr do světa subatomárních částic a otevírá možnosti dalších experimentů. Dále čtěte: (Částice se spolu umí provázat, i když spolu ve stejný čas neexistují. Děsilo to už i Einsteina).