Tým kanadských vědců přišel s přelomovým objevem ohledně koronaviru. Netopýři si vyvinuli unikátní imunitu

Netopýři mají superimunitní systém
11. května 2020 07:40 / Wikipedia
Tým kanadských vědců přišel s přelomovým objevem ohledně koronaviru. Vědci se zaměřili na to, jak netopýři dokáží virus přenášet, aniž by jim samotným způsobil onemocnění. A přišli na to, že tito drobní savci si vyvinuli proti koronaviru unikátní obranu. Výzkum by mohl také objasnit, jakým způsobem se virus z netopýrů přenáší na jiná zvířata.

Nový výzkum kanadských vědců naznačuje, že koronavirus určitým způsobem spolupracuje s netopýřími buňkami. Tito drobní tvorové tak mohou virus přenášet na ostatní tvory, ale sami přitom nikdy neonemocní. Nový výzkum by také mohl objasnit, jakým způsobem se na ostatní zvířata z netopýrů nový koronavirus přenáší.

Netopýři jsou s největší pravděpodobností zodpovědní za přenos všech koronavirů, které u lidí způsobují onemocnění MERS a SARS a COVID-19. Tato onemocnění mohou být u lidí smrtelná, avšak u netopýrů žádné onemocnění nepropukne, i když jsou jejich buňky virem napadené.

„Netopýři se viru nezbaví, a přesto neonemocní. Chtěli jsme zjistit, proč virus způsobující MERS nevypne imunitní systém netopýra stejně jako lidský," vysvětlil mikrobiolog Vikram Misra z USask.

V nové studii, kterou vědci zveřejnili, kanadský tým poprvé uvedl, že netopýří buňky mohou zůstat nakažené koronavirem způsobujícím MERS po velice dlouhou dobu, protože se netopýři na virus adaptovali a vzájemně spolupracují.

Koronavirus u netopýrů nezabíjí jejich buňky stejně jako u lidí, ale vstupuje do dlouhodobého vztahu a stává se v podstatě netopýří mikroflórou. Díky tomu, že je v netopýřích buňkách virus přítomen, tento drobný savec si dokáže udržet jakousi superimunitu.

K přenosu na ostatní tvory dochází pravděpodobně ve chvíli, kdy se netopýr dostává do stavu dlouhodobého stresu. V té chvíli totiž jeho imunitní systém oslabí, virus se začne množit a dokáže přeskočit z jednoho druhu na druhý. Tato schopnost viru je také dána jeho vysokou schopností adaptace na nového hostitele.

V dalším výzkumu se tým plánuje zaměřit na to, jak se virus způsobující MERS adaptuje na infekci a replikaci ve velbloudích a lidských buňkách. Právě velbloudi jsou mezihostiteli, od kterých se MERS přenesl na lidi. Dosud totiž neexistuje vakcína proti žádnému ze tří známých koronavirů. Dále čtěte: Všechno je jinak. Vědec postavil všechny výzkumy kolem koronaviru na hlavu.