Mimozemská kometa má neznámé chemické složení. Vědci jsou překvapeni, jak se liší od ostatních

Vesmír
01. května 2020 18:09 / Mirka Malá
Jde teprve o druhou mimozemskou kometu v naší Sluneční soustavě NASA
Vědci objevili, že kometa zvaná 2I / Borisov, druhý mezihvězdný objekt, který kdy byl detekován při průletu Sluneční soustavou, se překvapivě liší ve svém složení od komet pocházejících z našeho vesmírného sousedství.

Plyn komety 2I / Borisov obsahuje vysoké množství oxidu uhelnatého, mnohem více než komety vytvořené v naší Sluneční soustavě, což naznačuje, že na kometě byly velké koncentrace ledu oxidu uhelnatého.

Kometa s neznámým původem

Oxid uhelnatý, který je pro člověka jedovatý, se jako plyn ve vesmíru vyskytuje běžně a tvoří se jako led pouze v nejchladnějších místech. Přítomnost takového množství oxidu uhelnatého na této kometě naznačuje, že 2I / Borisov vznikla jiným způsobem než komety v naší Sluneční soustavě. Muselo to být ve velmi chladné vnější oblasti jejího domovského hvězdného systému.

Komety jsou v podstatě špinavé sněhové koule složené ze zmrzlých plynů, hornin a prachu, které obíhají kolem hvězd.

Jsou to zbytky stavebních bloků z doby formování planety. Vědci poprvé dokázali změřit chemické složení takového stavebního bloku z jiného planetárního systému až ve chvíli, kdy těleso proletělo naší vlastní Sluneční soustavou.

Kometa objevená v srpnu 2019 amatérským astronomem Gennadijem Borisovem má šířku asi 1 kilometr. Je zřejmě velmi stará a vznikla v rotujícím disku plynu a prachu obklopujícího nově vytvořenou hvězdu v místě, které musí být bohaté na oxid uhelnatý. Tato hvězda mohla být tím, čemu se říká M-trpaslík.

Kometa má nicméně jednu podobnost s těmi, které vznikly v naší Sluneční soustavě. Má podobné hodnoty kyanovodíku.

2I / Borisov je teprve druhou známou kometou z dalekého vesmíru, objevenou v naší Sluneční soustavě. Tou první byl skalní objekt ve tvaru doutníku zvaný Oumuamua, který byl poprvé spatřen v roce 2017. Dále čtěte: Einstein měl zase pravdu. Černé díry nutí hvězdy k podivným věcem.