Přelomový objev. Vědci našli dinosauří DNA

Objevy
07. května 2020 08:05 / Mirka Malá
Nález dinosauří DNA je přelomovým krokem Depositphotos
Nový objev dinosauří DNA sice zvýšil možnost zkoumání genetiky těchto tvorů, nové možnosti ale zároveň budí velké kontroverze. Slavný film Jurský park ostatně výmluvně ukazuje, jaké by to mohlo mít následky.

Malá fosilie je sice nenápadná, jde v podstatě jen o malý kousek chrupavky z lebky nedospělého hadrosaura zvaného Hypacrosaurus, který zahynul před více než 70 miliony let. Obsahuje ale vzácnou věc. Degradované zbytky DNA.

Nic takového dosud nalezeno nebylo. Genetický materiál obvykle nevydrží tak dlouho. Studie z roku 2012 prokázala, že se genetický materiál každých 521 let snižuje o polovinu. To znamená, že by neměla existovat šance na nalezení DNA materiálu tvorů, kteří zahynuli před více jak 6,8 miliony let.

Přelomový objev

Obnova genetického materiálu tak starého je velkým pokrokem. DNA dinosaurů by mohla poskytnout celou řadu dosud chybějících informací. Tento nález navíc znamená, že díky DNA jsou vědci schopní vrátit se v čase o desítky milionů let.

Nalezená dinosauří DNA ale není v takové kvalitě, aby se mohl zhmotnit takový projekt, jaký známe z filmu Jurský park. Nález obsahuje "jen" degradované zbytky genů, nikoliv neporušené části DNA sekvence.

Je to jen otázka času?

Přesto ale možná Jurský park není až takovou fikcí. Ve fosiliích po celém světě se jistě skrývá dost genetického materiálu, který ještě nebyl nalezen, navíc technické a technologické možnosti laboratoří se neustále vyvíjejí dopředu.

V době, kdy měl první film Jurský park svoji premiéru, tedy v roce 1993, nedokázaly ještě jednotlivé laboratoře potvrdit výsledky práce svých kolegů. I když se věda paleogenetiky od té doby změnila, tato potřeba laboratoří potvrdit stejný výsledek, stále zůstává.

Molekulární paleobiologie nicméně vyvíjí nové postupy, aby mohla lépe pracovat s nalezeným biologickým materiálem. Takže je klidné možné, že až věda zase pokročí o nějaký ten kus dál, fikce z Jurského parku se klidně může stát skutečností. Dále čtěte: Nalezený dinosaurus odkryl tajemství svojí zajímavé anatomie.