Nalezený dinosaurus odkryl tajemství svojí zajímavé anatomie

Objevy
21. dubna 2020 12:32 / Mirka Malá
Malý, ale mrštný a zlý druh měl příbuzné v Asii Steven Jasinski
Nově nalezený druh dinosaura přezdívaný Dineobellator notohesperus měl zajímavé zranění. Jde o velkou ránu na jeho srpkovitě tvarovaném drápu, které mu způsobil dinosaurus stejného druhu.

Paleontologové předpokládají, že se tento dinosaurus dostal do rvačky buď s někým ze smečky, nebo prostě jen stejným druhem, kterého potkal. Bojovat tak mohli jak o jídlo, tak i o své životy, neboť vědci nevylučují, že se jeden pokusil zabít druhého, aby ho následně snědl.

Malý predátor

Fosilie tohoto dromeosaurida byly objeveny roku 2008 v sedimentech souvrství Ojo Alamo a nyní došlo k formálnímu popsání. Rodové jméno odkazuje k místnímu indiánskému kmeni Navahů, ve vlastní řeči Diné, slovo bellator pak znamená latinsky "bojovník". Druhové jméno notohesperus znamená doslova "z jihozápadu", což odkazuje k lokalitě objevu v rámci Spojených států amerických.

Délka tohoto malého dinosaura dosahovala zhruba 2 metrů a jeho hmotnost je odhadována asi na 18 až 22 kilogramů. Představoval tak malého predátora, lovícího možná ve smečkách. Jeho kořistí byli nejspíše drobní až středně velcí obratlovci a mláďata jiných dinosaurů.

Malá kostra, velká síla

Pokud by tito dinosauři žili ve smečkách, jak je pravděpodobné, je možné, že smečka těchto válečníků byla schopna zaútočit a zabít kořist několikrát větší než oni sami.

Fosílie také odhalily, že D. notohesperus byl velmi silný. Měl silné svaly na humeru nebo na horní paži a 10 centimetrů dlouhé drápy na rukou a nohou se mohly do kořisti snadno zapíchnout.

Obratle blízko základny ocasu se zakřivily dovnitř, což naznačuje, že D. notohesperus měl zvýšenou pohyblivost, což mu pomohlo lovit kořist.

Vědci také přišli s překvapivým zjištěním o původu tohoto malého, ale drsného dinosaura. Kosti totiž odhalily jeho kořeny. Na základě anatomie zjistili, že Dineobellator úzce souvisí s dromaeosauridy z Asie, což znamená, že D. notohesperus je potomkem migrantů z této oblasti. Dále čtěte: Archeologové přišli na to, že naši dávní předkové byli vynikajícími inženýry.