Mayská královna postavila na Yucatánu nejdelší silnici své doby. Archeologické průzkumy odhalily, co dosud bylo ukryto

 Objevy 
08. března 2020 09:59 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Bílá silnice je nejdelší, jakou kdy Mayové postavili University of Miami
Mayská královna zřejmě před více než 1300 lety nařídila vybudování komplikované silnice, aby mohla vtrhnout do vzdáleného města a čelit rostoucí síle jeho vládce.

Archeologové se domnívají, že královna mayského města Cobá, které se říkalo K'awiil Ajaw, mohla nařídit výstavbu silnice kolem roku 680. Cílem zřejmě bylo, aby její armády mohly snadněji dobýt a převzít kontrolu nad městem Yaxuná, jež leželo asi 100 kilometrů západně od Cobá na dnešním poloostrově Yucatán v Mexiku.

Cesta byla vydlážděna omítkou vyrobenou z vápence, což vedlo k její přezdívce „sacbe“, tedy „bílá silnice“. Mayové postavili mnoho takových silnic, ale tato mezi Cobá a Yaxuná je nejdelší z nich a její výstavba si musela vyžádat spoustu času a rovněž zdrojů.

Samotná K'awiil Ajaw byla jedním z nejmocnějších a nejbojovnějších vládců starověkého Cobá, když i vytesané kamenné památky ukazují na její výsadní postavení.

Silnice se zatáčkami

Nedávné archeologické průzkumy odhalily, co dosud bylo ukryto. Totiž fakt, že starodávná silnice není rovná, ale má i zatáčky, aby obešla tehdejší malé osady. Archeologové se tak domnívají, že silnice nebyla jen prostředkem k ovládnutí města Yaxuná, ale také prostředkem ke kontrole menších osad ležících mezi oběma městy.

Navíc je zde také předpoklad, že invaze bojovné královny mohla být iniciována také rostoucí silou dalšího mayského města Chichen Itza, které leží asi 23 km severně od Yaxuná.

Archeologické průzkumy totiž naznačují, že význam Cobá začal klesat poté, co vláda K'awiil Ajaw skončila, zatímco Chichen Itza se stávalo v následujících stoletích silnějším a vlivnějším městem.

Invaze na Yaxuná tak mohla být pokusem Cobá zastavit rostoucí sílu Chichen Itza vytvořením pevnosti ve středu poloostrova Yucatán. Cobá představovalo velmi tradiční a klasické mayské město, jemuž vládla dynastie, zatímco Chichen Itza bylo otevřené město s vazbami do vzdálených regionů, jako je dnešní Kostarika a americký jihozápad.

Archeologové se domnívají, že vybudování silnice královně krátkodobě v zachování jejího vlivu nakonec pomohlo, i když zatím nenašli žádné podklady k tomu, aby si mohli představit, jak dlouho vůbec stavba takové silnice tehdy trvala a kolik lidí se na ní muselo podílet. Dále čtěte: Jeskynní potápěči pod vodou objevili děsivý hrob starověké ženy s deformovanou lebkou.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herečka Christina Ricci kvůli rozvodu musela prodat i svoje kabelky. Manžel ji fyzicky a psychicky týral

Styl

Už jste slyšeli o saucha? Tahle postelová jóga vám pomůže snadněji usnout a lépe se vyspat

Tech

Nejrychlejší vlaky světa: Čínský maglev letí rychlostí až 460 kilometrů v hodině