Nově objevené magnetické vlny hýbou zemským jádrem každých sedm let. A vědci neví proč

Země a Příroda
26. května 2022 08:01 / Mirka Malá
Satelity odhalily podivné magnetické vlny hluboko uvnitř Země ESA
Dosud o nich vědci neměli ani tušení. Díky speciálnímu výzkumu pomocí satelitů ale odhalili magnetické vlny, které pořádně hýbou jádrem naší planety.

Děje se tak dokonce každých sedm let. To znamená, že vnitřek Země, jehož mnohé pochody zatím ani neumíme pochopit, se řídí tímto sedmiletým cyklem.

Většina z nás si pod magnetickým polem představí dobře známou ochrannou bublinu, která brání naši planetu před kosmickým zářením. Kdyby tady magnetické pole nebylo, nemohl by život vůbec existovat.

V současné době magnetické pole dokonce slábne a proto se vědci snaží pochopit, jak vlastně funguje, jak se na něj můžeme spolehnout a zda nás skutečně ochrání mimo jiné i před slunečním zářením.

Generátor magnetického pole je hluboko pod zemí

A to možná ne každý ví. Takový generátor magnetického pole se skutečně ukrývá zhruba ve tříkilometrové hloubce. Vzniká vlastně zjednodušeně řečeno z horkého a vířícího roztaveného železa, které se tam nachází. Díky tomu vznikají elektrické proudy, které se následně přeměňují na elektromagnetické pole.

Pomocí satelitů zkoumali vědci všechny tyto okolnosti od roku 2013 a objevili něco, o čem dosud neměli ani tušení. Našli nový typ magnetické vlny, která se šíří přes vnější jádro do míst, kde se jádro setkává se zemským pláštěm. A to se děje každých sedm let. Když se tak stane, vlna se šíří západním směrem obrovskou rychlostí.

A co se stane pak? Pak zapracuje rotace naší planety, čímž se vlny zarovnají do takových sloupců podél osy rotace. Nejvíc citelné jsou tyto projevy okolo rovníkové oblasti jádra. Proč se tak ale děje každých sedm let, to vědci zatím příliš netuší. Domnívají se, že k tomu dochází díky nějakým poruchám v tekutém jádru Země. Ale proč by k takovým poruchám docházelo s takovou přesnou pravidelností?

Vědci zatím neví, ale domnívají se, že takových magnetických vln existuje ve skutečnosti mnohem víc a každá má svoji periodu. Tento nový objev bude zjevně vyžadovat další výzkum.

Autorský článek, další zdroj: ESA.