Tajemný fenomén způsobuje, že Atlantský oceán se každým rokem zvětšuje

Země a Příroda
04. února 2021 08:40 / Mirka Malá
Tektonické desky se oddělují více, než jsme tušili University of Southampton
Oceány nejsou stále stejné, jak jsme si dosud mysleli. Vědci odhadují, že Atlantský oceán se každý rok ve skutečnosti rozšiřuje o několik centimetrů, zatímco Pacifik se zároveň zmenšuje.

Tento pomalý posun oceánů je způsoben pokračujícím pohybem tektonických desek Země, protože desky pod Amerikou se oddělují od těch pod Evropou a Afrikou.

Co se přesně děje?

Hluboké geofyzikální síly, o které se tento epický jev opírá, zdaleka nejsou plně pochopeny, ale vědci možná právě identifikovali důležitého přispěvatele k tomu, co se děje.

V nové studii vědci naznačují, že hřebeny středního oceánu, tedy horské útvary, které se rozléhají podél mořského dna mezi tektonickými deskami, by mohly být více zapojeny do přenosu materiálu mezi horním a dolním pláštěm pod zemskou kůrou, než jsme si dříve uvědomovali.

"U středooceánských hřebenů se obvykle nepředpokládá, že by hrály nějakou roli,“ vysvětluje seismologe Matthew Agius z University of Southampton ve Velké Británii. "Ukázalo se také, že to nejsme schopni přesně změřit.“

Seismická měření přinesla překvapivý výsledek

Aby vědci lépe chápali, co se vlastně děje, nasadili 39 seismometrů podél dna Atlantiku, aby zaznamenali seismické pohyby pod středoatlantickým hřebenem, což je hranice, která tektonicky odděluje Ameriku od Evropy a Afriky. Seismické měření zaznamenané v experimentu monitorovalo tok materiálu v přechodové zóně pláště, která leží mezi horním pláštěm a spodním pláštěm, což týmu umožnilo zobrazit přenos materiálu v hloubkách až 660 kilometrů pod povrchem.

Výsledky naznačují, že pohyb materiálu se neomezuje pouze na mělké hloubky ve středoatlantickém hřebeni, ale mohou se objevit v nejhlubších úsecích přechodové zóny pláště, což naznačuje, že materiál od spodního pláště stoupá nahoru. "Z pozorování vyplývá přenos materiálu ze spodního do horního pláště, který je spojen se středoatlantickým hřebenem,“ vysvětlují vědci. "Vzhledem k délce a životnosti středooceánského hřebenového systému to znamená, že konvekce celého pláště může být častější, než se dříve myslelo.“

"Vědci tak vyvracejí dlouhodobé předpoklady, že středomořské hřebeny mohou hrát pasivní roli v deskové tektonice,“ říká vedoucí výzkumný pracovník a geofyzik Mike Kendall z Oxfordské univerzity. "Naznačuje to, že na místech, jako je Střední Atlantik, hrají síly na hřebenu důležitou roli při roztahování nově vytvořených desek od sebe.“ Dále čtěte: Obyvatelnost Země je v zásadě důsledkem štěstí, jak ukazují nové simulace.