V Mléčné dráze bylo objeveno „vlákno” spojující dvě galaktická ramena

Vesmír
15. prosince 2021 06:19 / Radek Chlup
Vlákno plynu je zvláštní tím, že se v délkách vlní Pixabay
Astronomové hlásí objev plynné struktury, která spojuje dvě ramena Mléčné dráhy. Údajně připomíná chmýří na ptačím peří. Je to vůbec první takové plynné vlákno nalezené v této poloze.Struktura dostala jméno Gangotri wave podle ledovce, který je největším zdrojem vody řeky Gangy.

Astrofyzici z Kolínské univerzity v Německu hledali v datech dalekohledu APEX oblaka studeného plynu, oxidu uhelnatého.

Objevili však tohle vlákno, jak se táhne 6000 až 13000 světelných let od ramene Norma po vedlejší rameno poblíž centra Mléčné dráhy zvané 3-kiloparsec arm. Přitom dosud objevená podobná plynná vlákna byla zarovnána s galaktickými rameny.

Struktura s neobvyklou vlastností

Vlákno má zvláštní schopnost - v délkách tisíců světelných let se vlní nahoru a dolů. Astronomové si nejsou jisti tím, co to může způsobovat.

Víme, že tyto struktury galaxie mají a má je i Mléčná dráha, díky tomu, že se ale nacházíme v ní, je těžké její strukturu zevnitř zmapovat.

Astrofyzici přesto doufají, že budou úspěšní v nalezení dalších struktur. „Jedna po druhé, a budeme schopni zmapovat Mléčnou dráhu,” píší. Psali jsme také: Mléčná dráha je pravděpodobně plná vymřelých civilizací