Proud plynu, který navždy změní nebe, zasáhne Mléčnou dráhu mnohem dříve, než si vědci mysleli

Vesmír
08. prosince 2021 12:36 / Radek Chlup
Nebe se změní za desítky milionů let Pixabay
Mléčná dráha je známá jako kanibalská galaxie. Zatímco v ní pokojně plujeme, trhá na kusy dvojici trpasličích galaxií známých jako Velký a Malý Magellanův oblak. Tato bitva za sebou zanechává krvavou jizvu - takzvaný Magellanův proud, který Mléčnou dráhu zasáhne a navždy změní noční oblohu. Podle nové studie se tak stane mnohem dříve, než si vědci mysleli.

Tento boj mezi třemi galaxiemi trvá 3 miliardy let a určitě není férový. Mléčná dráha je oproti trpasličím galaxiím těžká váha. Spirální galaxie je trhá na kusy, díky čemuž se od dvojice gravitací svázaných galaxií line Magellanův proud - proud plynu, který povede ke zrodu nových hvězd v Mléčné dráze.

Postgraduální student fyziky Scott Lucchini z University of Wisconsin-Madison zjistil se svým týmem minulý rok to, že je Velký Magellanův oblak obklopen takzvanou Magellanovou koronou -  „pouzdrem” horkého plynu o teplotě 500 000 stupňů Celsia, který přidává k celkové hmotnosti galaxií a měl by při jejich pohybu výrazně zvětšit tření a tlak.

Obloha se změní dříve

S ohledem na tato pozorování vytvořil Lucchini nové počítačové simulace historických interakcí obou trpasličích galaxií a Mléčné dráhy. Zjistil, že proud se nachází asi 65 000 světelných let od Země, což je asi pětkrát blíže, než se myslelo. Proud je v podstatě ve vnějším disku Mléčné dráhy a ke srážce dojde do 50 milionů let.

Kromě toho budou následky srážky větší, protože proud je asi z jedné pětiny hmotnější, než se myslelo.

Těmito následky je myšlena tvorba nových hvězd. Magellanův proud je totiž takovou injekcí životodárného hvězdného plynu.

My to již neuvidíme, ale pokud budou za desítky milionů let žít na Zemi lidé, tak pohlédnou na úplně jinou oblohu, než je ta naše. Psali jsme také: V naší Mléčné dráze se objevila struktura, kterou vědci nedokáží vysvětlit

Zdroj: The Astrophysical Journal Letters.