Peklo ve vesmíru. Astronomové našli exoplanetu žhavější než některé hvězdy

Vesmír
12. prosince 2021 07:57 / Radek Chlup
TOI-2109b je plynný obr. Patří tedy do kategorie ultrahorkých Jupiterů.  Pixabay
Astronomové objevili možná zatím nejextrémnější exoplanetu. Jmenuje se TOI-2109b a je popisována jako absolutní vroucí bestie, která je 1,35krát větší a pětkrát masivnější než Jupiter. Svou hvězdu obíhá v takové blízkosti, že se do své původní polohy vrátí za 16 hodin.

Planeta spadá do kategorie horkých či ultrahorkých Jupiterů. Jsou to plynní obři srovnatelní s Jupiterem, ale svou hvězdu obíhají v extrémní blízkosti, proto jsou také velmi rozžhavení.

Tyto planety jsou pro vědce hádankou. Netuší, jak se v takovém žáru a tak blízko své hvězdy mohou zformovat, neboť by jim měla ve shlukování plynu zabránit gravitace, záření a intenzivní hvězdné větry.

Astronomové se snaží tyto exoplanety pochopit, přičemž díky teleskopickému lovci exoplanet TESS našli při této snaze TOI-2109b, exoplanetu nacházející na spirále zkázy. TOI-2109b se totiž přibližuje na své orbitě ke své hvězdě, a ta ji nakonec pozře.

Peklo ve vesmíru

TOI-2109b je druhá nejžhavější exoplaneta, jaká kdy byla nalezena. Patří tedy do ultrahorkých Jupiterů. Jednou stranou je trvale obrácena směrem ke své hvězdě, která je 1,7krát větší a 1,4krát masivnější než Slunce. Teploty na ní dosahují k hodnotám 3227 stupňů Celsia.

TOI-2109b je exoplaneta žhavější než některé hvězdy. Je to takové peklo ve vesmíru. Podle výpočtů se řítí do záhuby velmi rychle - ke své hvězdě je blíže o 10 až 750 milisekund ročně.

Vědci nechápou, co se ale děje s odvrácenou stranou exoplanety. „Jasnost planety na noční straně je pod citlivostí dat TESS, což vyvolává otázky o tom, co se tam skutečně děje,” řekl astrofyzik Avi Shporer z Massachusettského technologického institutu (MIT).

Nejsou si jisti tím, zda je na noční straně planety zima, nebo jestli odebírá planeta nějakým způsobem teplo na denní straně a přenáší ji na stranu noční. Psali jsme také: Astronomové našli poprvé exoplanety detekcí rádiových vln. A to pouhých sto šedesát světelných let od Země

Zdroj: The Astronomical Journal.