Neznámé mikroby byly objeveny na Mezinárodní vesmírné stanici

Vesmír
23. března 2021 22:13 / Mirka Malá
Další mikroby ještě budou odhaleny Aslam et al, Int. J. Syst. Evol. Microbiol.
Spousta bakteriálních a houbovitých druhů žije mezi námi a to samé platí i pro prostředí s nízkou gravitací, jako je například Mezinárodní vesmírná stanice (ISS). Jenomže tam objevili hned několik dosud neznámých mikrobů.

Vědci ze Spojených států a Indie, kteří pracují s NASA, nyní objevili čtyři kmeny bakterií žijících na různých místech ISS a tři z nich byly pro vědu dosud zcela neznámé.

Čtyři různé kmeny bakterií na čtyřech různých místech

Tři ze čtyř kmenů byly izolovány v letech 2015 a 2016, přičemž jeden byl nalezen na horním panelu výzkumné stanice ISS, druhý byl nalezen v kupoli, třetí byl nalezen na povrchu jídelního stolu a čtvrtý byl nalezen ve starém filtru HEPA, který se vrátil ze stanice na Zemi v roce 2011.

Všechny čtyři kmeny patří do rodiny bakterií nacházejících se v půdě a ve sladké vodě. Podílejí se na fixaci dusíku, růstu rostlin a mohou pomoci zastavit rostlinné patogeny. V podstatě se tedy jedná o dobré bakterie, které se vyskytnou kolem, pokud něco pěstujete.

Ale kde se vzaly na vesmírné stanici? Astronauti žijící na vesmírné stanici už roky pěstují malé množství potravy, takže není překvapením, že se na palubě našly mikroby související s rostlinami.

Jenomže tři druhy jsou zcela neznámé

Jeden z kmenů, ten z HEPA filtru, byl identifikován jako známý druh zvaný Methylorubrum rhodesianum. Další tři byly sekvenovány a bylo zjištěno, že všechny patří ke stejnému, dosud neidentifikovanému druhu a kmeny byly pojmenovány IF7SW-B2T, IIF1SW-B5 a IIF4SW-B5.

Tým pod vedením genetika Swati Bijlani z jižní Kalifornie navrhl pojmenovat nový druh Methylobacterium ajmalii po renomovaném indickém vědci v oblasti biologické rozmanitosti Ajmalu Khanovi. Tento nový nález také úzce souvisí s již známým druhem zvaným M. indicum.

"Pro pěstování rostlin na extrémních místech, kde jsou zdroje minimální, je nezbytná izolace nových mikrobů, které pomáhají podporovat růst rostlin za stresových podmínek,“ vysvětlili Kasthuri Venkateswaran a Nitin Kumar Singh z NASA.

Vzhledem k tomu, že již víme, že tyto mikroby mohou přežít drsné podmínky ISS, provedl tým genetickou analýzou, aby hledal geny, které by mohly být použity k podpoře růstu rostlin. "Celá sestava genomové sekvence těchto tří kmenů z ISS  umožní v budoucích studiích srovnávací genomickou charakterizaci bakterií z ISS s jejich protějšky ze Země,“ píše tým ve své studii. "To dále pomůže při identifikaci genetických determinantů, které by mohly být potenciálně odpovědné za podporu růstu rostlin v podmínkách mikrogravitace, a přispěje k rozvoji soběstačných rostlinných plodin pro budoucí dlouhodobé vesmírné mise.“

A proto čeká vědce ještě spousta práce a zkoumání mnoha vzorků. Na ISS již bylo shromážděno přibližně 1 000 vzorků, které ale stále ještě čekají na cestu zpět na Zemi. Dále čtěte: Vědci chtějí na Měsíci uchovávat DNA téměř sedmi milionu druhů rostlin, živočichů a hub.