Nedávná studie ukázala, že Island má podobné prostředí jako Mars

Vesmír
06. února 2021 16:13 / Mirka Malá
Na Marsu to kdysi vypadalo stejně jako dnes na Islandu Michael Thorpe
Mars je často označován za dvojče Země kvůli podobnostem, které tyto dvě planety mají. Ve skutečnosti je Mars považován za druhou nejobyvatelnější planetu v naší sluneční soustavě. A tak není až tak velkým překvapením, že studie odhalily, že naše dvě planety mají společného ještě víc, než se dosud myslelo. Nedávná studie ukázala, že v jednom okamžiku v marťanském kráteru Gale byly podmínky podobné těm, které jsou dnes na Islandu.

Od roku 2012 zkoumá vozítko Curiosity kráter Gale a hledá, jaké tam byly podmínky před zhruba 3 miliardami let (kdy byl Mars teplejší a vlhčí). Po srovnání důkazů shromážděných Curiosity s místy na Zemi dospěl tým z Rice University k závěru, že čedičový terén Islandu a chladné teploty jsou nejbližším analogickým terénem ke starověkému Marsu.

Studii vedl postdoktorandský absolvent Michael Thorpe, vědecký pracovník Mars Sample Return Scientist s Johnsonovým vesmírným střediskem (JSC) NASA.

Jak to vypadalo na Marsu?

Pro svou studii tým zkoumal data shromážděná Curiosity, která poskytují pohled na chemické a fyzikální stavy usazenin, které se vytvořily za přítomnosti vody. Porovnáním chemie těchto vzorků s podobnými formacemi na Zemi dokázali rekonstruovat, jaké jsou podmínky v kráteru, kde došlo k erozi sedimentů.

I když je dobře prokázáno, že v kráteru kdysi bylo jezero, klimatické podmínky, které vedly k jeho vzniku, jsou stále předmětem vědecké debaty. Zatímco někteří se domnívají, že Mars byl teplý a mokrý zhruba před 3 miliardami let (a řeky a jezera byla běžná), jiní si myslí, že tam bylo chladno a sucho a že běžné byly naopak ledovce a sníh.

Po prozkoumání důkazů Thorpe a jeho tým zjistili, že teplota hraje největší roli v tom, jak se dnešní povrch Marsu tvořil ze sedimentu uloženého starými proudy a zvětralého podnebí. Jak vysvětlil Thorpe, "sedimentární horniny v kráteru Gale podrobně popisují klima, které pravděpodobně zapadá mezi tyto dva scénáře." Starověké podnebí bylo pravděpodobně chladné, ale také se zdá, že ne tolik, aby tam nebyla tekoucí voda a jezera. "Na Marsu vidíme velmi mladé minerály, které jsou starší než jakékoliv sedimentární horniny na Zemi, což naznačuje, že jejich zvětrávání bylo omezené,“ řekl Thorpe.

Čedičová analýza ukázala na Island

Vědci nakonec zjistili, že islandský čedičový terén a chladné počasí nejlépe vyhovují podmínkám kráteru Gale a Mount Sharp. Podobnost mezi formacemi starými více než 3 miliardy let na Marsu a sedimenty nalezenými v dnešních islandských řekách a jezerech byla pro tým skutečně překvapivá.

Tyto výsledky také vymezují průměrnou roční změnu teploty na Marsu z doby, kdy v kráteru Gale ještě bylo jezero. Kdyby bylo teplejší, více vodorozpustných prvků v usazeninách by bylo odplaveno. To je v ostrém kontrastu s dnešními podmínkami v kráteru Gale, kde Curiosity zaznamenala teploty, které se v průběhu marťanského roku (687 pozemských dnů) pohybovaly od minus 90 do 0 °C.

Výsledky také naznačují, že klima se časem změnilo, protože fluviální procesy (tekoucí voda) pokračovaly v ukládání sedimentů v kráteru. Stručně řečeno, všechny tyto studie naznačují, že marťanské podnebí pravděpodobně kolísalo, měnilo se a časem se Mars stal suchou planetou. Dále čtěte: Mars není rozhodně mrtvou planetou. Je aktivní a dochází tam ke změnám.